Het vermoedelijk bedrijf RMS blijft Nederlanders benaderen met brieven over openstaande kosten. Deze kosten zouden zijn gemaakt door het bellen naar een dure sekslijn. Dit meldt de Fraudehelpdesk.
De meeste klagers laten de Fraudehelpdesk weten dat zij niet naar dit nummer hebben gebeld. Toch ontvingen ze een brief, gevolgd door diverse aanmaningen. In november waarschuwden we al voor een nepfactuur van het bedrijf RMS, dat vermoedelijk is gevestigd in Tsjechië.
Wat moet ik doen als ik de factuur heb ontvangen?
Niet gebeld naar het nummer, maar toch een factuur toegestuurd gekregen? Dan heb je de mogelijkheid een verweer te sturen naar het e-mailadres dat in de brief genoemd wordt. Betaal in ieder geval (nog) niet. Een voorbeeld van zo’n verweerbrief kun je vinden op de site van ConsuWijzer. Je moet de brief nog wel even aanpassen aan jouw situatie voordat je hem verstuurd.
Verweer lijkt weinig effect te hebben
Volgens de Fraudehelpdesk is tot nu toe gebleken dat het verweer niet of nauwelijks effect heeft. Het bedrijf reageert nergens op en stuurt gewoon een nieuwe aanmaning. In een enkel geval ontving een melder zelfs nog aanmaningen nadat de eerste oorspronkelijke factuur gewoon betaald was. Een reden om toch verweer te voeren is dat je op die manier sterker staat als het bedrijf besluit juridische stappen te gaan ondernemen. Normaal gesproken wordt geadviseerd een aangetekende brief te sturen. In dit geval lijkt dit zinloos. Dit bedrijf accepteert aangetekende post niet en laat het terugsturen naar de gedupeerde.
Wel gebeld?
Heb je wel gebeld met een dergelijk betaalnummer? Dan is de kans groot dat jouw provider het telefoontje al heeft verrekend via jouw abonnement. Van melders horen we dat de kosten op die manier al zijn voldaan. Dat maakt het betalen van de factuur dus overbodig.
Bron: fraudehelpdesk.nl