Dat niet alleen digibeten in sluwe phishingtrucs trappen, bewijst het verhaal van de 59-jarige IT'er Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij raakte door phishing en spoofing bijna dertigduizend euro kwijt, meldt het AD.

Het begon met een e-mail namens ABN AMRO, de bank waar Hulleman daadwerkelijk zijn rekeningen heeft. Het mailtje zag er erg geloofwaardig uit, volgens de IT'er. In de mail, die verzonden was namens het 'cyber security team', stond dat hij op een link moest klikken en inloggen op zijn bankaccount. 'Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.'

Spoofing

Even later kreeg Hulleman een telefoontje. Het nummer kwam overeen met het telefoonnummer op de website van ABN AMRO. Dat is spoofing: de oplichter belt of sms't met zijn of haar eigen telefoon, maar doet zich voor als een ander. Het nummer dat jij als slachtoffer op je scherm te zien krijgt, is vervalst. 

Lees ook: 

Bankoverschrijving

Hulleman was overtuigd dat het ABN AMRO betrof: 'De man die ik sprak aan de telefoon, deed zich voor als "cyber security consultant" van de bank. Hij vertelde me dat een malafide telecombedrijf tienduizenden euro's van mijn rekening probeerde af te schrijven', vertelt Hulleman aan het AD. 'Ik heb uiteindelijk zo geld overgeschreven van mijn spaarrekening naar verschillende andere bankrekeningen. Zij zeiden dat ze het op die manier konden beschermen.'

Politie

Uiteindelijk greep ABN AMRO in en werd het account van Hulleman geblokkeerd. Toen Hulleman door had wat er aan de hand was, schakelde hij direct de politie en de Fraudehelpdesk in. Zelfs de landelijke recherche helpt nu mee. 'Maar ik maak me geen illusies. Ons spaargeld, óók dat van mijn vrouw, zijn we voorgoed kwijt', aldus Hulleman tegen de krant.

Persoonlijke phishingmails

Een mogelijke oorzaak van de toename van phishingslachtoffers, is dat het steeds persoonlijker wordt, volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. 'Er wordt altijd gedaan alsof het alleen sukkels overkomt, maar dat is echt niet zo.'

Geen compensatie

Waarschijnlijk krijgt Hulleman geen geld terug van de bank. 'Ik ken de details van deze zaak niet, maar als hij het geld zelf heeft overgeboekt, dan wordt het meestal niet vergoed', aldus Geert van der Varst van ABN AMRO tegen het AD.

Ook interessant:

Bron: AD