Voor bewoners van huurwoningen was een kapot slot van de buitendeur het grootste struikelblok. Ruim 20 procent van hun onderhoudsverzoeken aan onderhoudsmaatschappij MainPlus ging hierover. Huurders hadden ook regelmatig last van lekkende keukenkranen en lekkende stortbakken.

Een kapot slot van de buitendeur is het meest voorkomende onderhoudsongemak voor huurders. Zij komen dus regelmatig in aanraking met slotenmakers, een beroepsgroep waar Opgelicht?! veel voor waarschuwt. Huurders krijgen soms torenhoge rekeningen voorgeschoteld en worden bovendien geïntimideerd.

Bekijk ook: wildwestpraktijken van malafide slotenmakers

Huiseigenaren hadden het meest last van een verstopte afvoer, met 13 procent op nummer 1. Mensen met een koopwoning kregen ook vaak te maken met een defect slot van de buitendeur en een lekkende kraan. Dat blijkt uit een inventarisatie van reparaties van het onderhouds- en schadebedrijf, dat meer dan 150.000 woningen bedient. Het bedrijf handelde afgelopen jaar ongeveer 120.000 reparatieopdrachten af.

Natuurgeweld

De drukste dagen van het jaar werden veroorzaakt door natuurgeweld. Medewerkers maakten overuren vanwege de stormen die op 3 en 18 januari over het land raasden. 'Reparateurs moesten vooral uitrukken wegens afgewaaide dakpannen, lekkages en omgewaaide schuttingen, ramen en deuren en andere objecten', aldus directeur Joost Versteeg.

Bron: ANP/Opgelicht?!

Gerelateerd