Uit het niks een telefoontje krijgen van een medewerker van 'Microsoft' die je vertelt dat je computer een virus heeft en dat ze het gelijk even kunnen oplossen. dat zal velen welllicht bekend voorkomen. Opgelicht?! ontvangt signalen dat deze zogenaamde helpdeskfraude na een periode van relatieve rust weer bezig is aan een opmars. Tijd om eens in kaart te brengen wat helpdeskfraude precies is, hoe je deze vorm van fraude herkent en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt van deze oplichters.

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij je uit het niets wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als helpdeskmedewerker van softwarebedrijven zoals Microsoft, Intel of Dell. Het verhaal is dat ze hebben geconstateerd dat je een virus of schadelijke malware op je computer hebt en dat ze op afstand ondersteuning kunnen bieden. Via speciale software kun je de oplichter toegang geven tot jouw computer. Er zijn gevallen bekend van fraudeurs die zichzelf dan toegang verschaffen tot internetbankieren om zichzelf grote geldbedragen over te maken, maar ze kunnen ook belangrijke documenten vergrendelen die pas worden vrijgegeven na betaling.

Veiliginternetten.nl meldt dat in 2017 zo'n 2.000 mensen een melding hebben gedaan van dergelijke oplichting. Bijna driekwart van de slachtoffers is ouder van vijftig en bij elkaar zijn deze gedupeerden voor bijna zes miljoen euro het schip in gegaan. Bovendien leidt deze variant van fraude tot reputatieschade en wordt het vertrouwen in online veiligheid ernstig aangetast. Omdat deze fraudeurs vaak afkomstig zijn uit landen als India is opsporing van het verdwenen geld en vervolging van de criminelen erg lastig. De website Nu.nl meldt dat het aantal meldingen vorig jaar is gedaald naar zo'n 1.600, maar er zijn signalen dat de fraude dit jaar toeneemt: volgens Hart van Nederland . Krijg je verdachte telefoontjes? Ga er dan niet op in.

Helpdesks bellen je nooit uit zichzelf

Het is goed om te weten dat een echte helpdesk je nooit uit het niks opbelt. De standaardprocedure is dat jij een probleem met je computer constateert en zelf belt om assistentie. Mocht je toch een telefoontje krijgen, dan weet je dat je op je hoede moet zijn. Wij adviseren om direct op te hangen.

Installeer nooit zomaar software op aanraden van een 'medewerker'

Toch aan de praat geraakt? De fraudeur begint vaak met een overtuigend verhaal en benadrukt met klem dat je een applicatie moet installeren zodat hij 'even met je mee kan kijken'. Hoewel er zeker prima 'remote support'-tools beschikbaar zijn die het werk van échte helpdesks aanzienlijk makkelijker maken, kunnen kwaadwillenden deze software misbruiken om zichzelf toegang tot jouw gegevens te verschaffen.

Ga bij twijfel de contactgegevens na

Niet zelden bellen oplichters via een anoniem nummer. Is dit echter niet het geval, en zie je een telefoonnummer in je scherm verschijnen? Google dit nummer dan vooral even, zeker als er sprake is van een buitenlands telefoonnummer. Dit is overigens ook aan te raden als je zelf via internet achter contactgegevens probeert te komen: het is niet vanzelfsprekend dat het eerste resultaat ook het beste resultaat is. Wees helemaal op je hoede als er ineens een popup op je scherm verschijnt met instructies om contact te zoeken met een helpdesk.

Schakel de politie in als je een fraudeur toch toegang hebt gegeven tot je computer

Bel de politie op 0900-8844 om informatie in te winnen omtrent het indienen van een aangifte wegens cybercrime. Neem ook contact op met je bank om de toegang tot internetbankieren tijdelijk stop te zetten wegens frauduleuze activiteit. Wijzig daarnaast gevoelige inloggegevens zoals het wachtwoord van je e-mail, eventuele webwinkels, PayPal, internetbankieren en andere gegevens waarvan je vermoedt dat de oplichters ermee hebben zitten rommelen. De Fraudehelpdesk raadt aan om je computer uit te zetten en de hiervoor genoemde stappen te ondernemen vanaf een andere computer.

Bron: Fraudehelpdesk / Nu.nl / Veiliginternetten.nl