Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Fraudemethode dupeert drie multinationals
Nieuws
clockOval 6
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een nieuwe fraudemethode van criminelen om grote bedrijven op te lichten. Zeker drie multinationals zijn hier al slachtoffer van geworden.
Minstens drie slachtoffers
'We hebben melding gekregen van een Nederlands, Amerikaans en Zweeds bedrijf. Maar mogelijk hebben criminelen al bij meer bedrijven toegeslagen. We hebben de ondernemersorganisatie VNO-NCW daarom ook gevraagd om de eigen leden hiervoor te waarschuwen', zegt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.
Fraudemethode
Bij de fraude speelt het mailadres van de ceo, de hoogste baas, een grote rol. Een medewerker op de financiële administratie krijgt een e-mail van de ceo, waarin deze hem opdraagt een fors bedrag over te maken naar een buitenlandse rekening. Ter verificatie van gegevens kan hij een advocatenkantoor bellen. Dit 'advocatenkantoor' zit in het complot. De criminelen hebben voorafgaand aan hun acties de e-mailadressen van de ceo en van de functionaris op de financiële administratie achterhaald. Meestal werkt de administrateur bij een dochteronderneming en kent de ceo niet persoonlijk. De afstand tussen beiden is zo groot, dat hij niet durft na te gaan of het wel klopt.
Al 1.3 miljoen schade
Het Nederlandse filiaal van een Amerikaanse firma is hierdoor 800.000 euro kwijtgeraakt en een agrarische onderneming ruim 500.000 euro. De directeur van een Zweedse handelsmaatschappij in Noord-Holland schakelde na het verlies van drie miljoen euro de Fraudehelpdesk in. Via contacten bij Europol kon het geld worden teruggehaald van een bankrekening in België, die op naam stond van een Fransman. In Frankrijk en Duitsland worden bedrijven al jaren slachtoffer van 'ceo-fraude'.