Krijg jij een appje van een 'familielid' met het verzoek om gauw een bedrag te voldoen? Wees dan op je hoede en lees verder.

Volgens de Fraudehelpdesk is deze vorm van fraude namelijk aan een opmars bezig.

Je ontvangt een WhatsApp-bericht van iemand die zich voordoet als familielid: de vraag is of je met spoed een groot bedrag over kunt maken omdat de huur bijvoorbeeld betaald moet worden of omdat diegene gestrand is in het buitenland. Dit is echter een oplichter, die bovendien behoorlijk geraffineerd te werk gaat. 

Ze sturen eerst een berichtje waarin ze aangeven dat ze een nieuw mobiel nummer hebben. Als profielfoto hebben ze een foto gebruikt van de persoon voor wie ze zich uitgeven. Deze foto is doorgaans afkomstig van sociale media. Mocht je je profiel niet goed hebben afgeschermd, dan kan de oplichter ook informatie inwinnen over familierelaties en de toon waarop familieleden met elkaar converseren. Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen.

Weten hoe je dergelijke fraude herkent én voorkomt? Volg onderstaande link.

Hoe voorkom ik dat ik slachtoffer word van WhatsApp-fraude?

De Fraudehelpdesk stelt op basis van recente meldingen dat slachtoffers forse bedragen kwijtraken: gesproken wordt over bedragen tussen de € 3.000 en € 10.000.

Zie hieronder een voorbeeld van een dergelijk gesprek. Het betreffende bericht is al wat ouder, maar de waarschuwing is dus nog steeds actueel.

Bron: Fraudehelpdesk / Twitter