Het zal je maar gebeuren: je verliest de toegang tot een Facebookpagina. Het gebeurde Angelique nadat haar zus was overleden. De profielpagina van haar overleden zus werd onbedoeld omgezet in een herdenkingspagina, waardoor toegang niet vanzelfsprekend meer was. Ze belde met de helpdesk van Facebook, althans, dat dacht ze: deze 'helpdesk' was van oplichters en Angelique eindigde met een schadepost van meer dan 900 euro.

In de studio spreken we hierover met cyberexpert Stan Hegt. Hij legt uit hoe dit heeft kunnen gebeuren. Er zijn bedrijven die makkelijk via Google te vinden zijn, maar niet de daadwerkelijke helpdesk zijn van bedrijven als Facebook of Twitter (die overigens helemaal geen telefonische helpdesk hebben voor individuele gebruikers). Wel leiden ze je direct naar een website waar je gevraagd wordt om software te downloaden die ervoor zorgen dat zij de computer kunnen overnemen.

Dan is enkel nog toegang tot de bank nodig. Door een valse website te tonen lijkt het alsof er kleine bedragen worden overgemaakt, maar in werkelijkheid wordt de rekening leeggeplukt. Het geld dat de oplichters buit maken is lastig witwassen. Daarom spenderen zij het aan waardebonnen en cadeaubonnen, die later worden verhandeld. Zo kunnen oplichters de euro's van een ander uitgeven aan hun eigen plezier.

Meer over helpdeskfraude in het volgende artikel:

Helpdeskfraude: Hoe herken je de signalen?