Opgelicht?! waarschuwde al eerder voor CEO-fraude, waarbij oplichters zich in e-mails voordoen als de baas van een groot bedrijf en zo een flink bedrag stelen. Uit cijfers van de NOS blijkt dat deze vorm van fraude steeds vaker voorkomt. Let hier dus goed op!
Bij CEO-fraude hacken oplichters de mailbox van de baas van een bedrijf. Ze sturen een betaalverzoek naar de administratieve afdeling met de vraag of er snel geld overgemaakt kan worden naar een bepaalde bankrekening. Deze bankrekening is dan uiteraard in handen van de oplichters, waardoor de criminelen grote bedragen buitmaken.
Binnendringen
De fraudeurs weten op verschillende manieren binnen te dringen. Via phishingmails krijgen de oplichters toegang tot de e-mailaccounts van hun slachtoffers. Vervolgens worden er valse berichten verzonden. Met berichtenregels worden de reacties hierop weer opgevangen. Zo merkt de gedupeerde niets van de fraude.
Met een andere methode wordt er gebruikgemaakt van valse domeinnamen die sterk lijken op de domeinnaam van het slachtoffer. De letters 'r' en 'n' direct achter elkaar geschreven lijkt bijvoorbeeld sterk op de letter 'm'. De ontvanger heeft deze verschillen vaak niet door, waar de fraudeur dankbaar gebruik van maakt.
Meer slachtoffers
In heel 2016 is in Nederland met CEO-fraude ongeveer 650.000 euro buitgemaakt. In de eerste acht maanden van dit jaar is het bedrag al opgelopen naar ruim 2,5 miljoen euro. Dit is nog vrij weinig als je het vergelijkt met andere landen. Uit recente documenten van de FBI blijkt dat er tussen oktober 2013 en mei 2018 criminelen wereldwijd zo'n 12 miljard dollar hebben buitgemaakt met behulp van deze vorm van fraude.
Tegengaan
De politie geeft bedrijven en werknemers de volgende tips om deze vormen van fraude te voorkomen:
- Beveilig je e-mailaccount altijd met een goed wachtwoord dat je niet gebruikt voor andere online accounts.
- Schakel, wanneer dit mogelijk is, twee-staps-verificatie in. Hierbij moet je een extra code opgeven om in te loggen. Deze code ontvang je meestal via je mobiele telefoon.
- Neem bij het betalen van facturen contact op met de crediteur of je leidinggevende om te controleren of het bedrag en rekeningnummer kloppen.
- Wees extra alert op rekeningnummers die afwijken ten opzichte van het land waaruit de crediteur afkomstig is.
Bron: NOS.nl