Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Campagne tegen groeiend aantal geldezels: Pas op je pas!
Nieuws
clockOval 6
Met de 'arrestatie' van een geldezel en een exclusieve rap van Ali B vond vandaag in Amsterdam de aftrap plaats voor de campagne 'Pas op je pas'.
Met deze campagne waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de politie jongeren om zich niet als geldezel te laten gebruiken.
Het aantal jongeren dat door criminelen wordt geronseld om hun betaalpas en pincode af te staan neemt sterk toe. In 2010 ging het om tenminste 4.000 gevallen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. De huidige schatting is dat er inmiddels ruim 5.000 geldezels geronseld zijn, vooral in de Randstad. Met de 'uitgeleende' bankpas en pincode kunnen criminelen de bankrekening gebruiken om frauduleus verkregen geld weg te sluizen. De gevolgen daarvan zijn voor de geldezels (en hun ouders) ingrijpend. De pakkans voor de geldezels vanuit banken is namelijk 100 %. Zij draaien op voor de schade die in de duizenden euros kan lopen en worden strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze jongeren acht jaar lang geen gebruik maken van financiële diensten van banken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie te blijven, waardoor de opsporing wordt bemoeilijkt.
'Pas op je pas' campagne
'Wij zijn bezorgd over de toename van dit fenomeen. Met deze campagne willen we dat jongeren zich meer bewust worden van de waarde van hun betaalpas. We wijzen hen op de grote gevolgen van het afstaan hiervan', aldus Boele Staal. De NVB-voorzitter vervolgt: 'We zijn erg blij dat Ali B als ambassadeur wil optreden om jongeren in hun eigen taal te waarschuwen via een speciaal hiervoor geschreven rap en videoboodschap'.
Website
Op de website pasopjepas.nl staat onder andere de videoboodschap van Ali B, films over hoe dit soort criminelen te werk gaan en de gevolgen voor jongeren die zich als geldezel lieten gebruiken. De campagne richt zich nu vooral op jongeren in de Randstad van 12-18 jaar met een laag opleidingsniveau; deze groep is het meest kwetsbaar. Zo werden in januari 2011 door de politie Haaglanden zestig verdachten in deze leeftijdscategorie aangehouden. Het onderzoek richtte zich primair op personen die hun bankrekening en pinpas ter beschikking stelden aan ronselaars en daarmee criminelen in staat stelden om gestolen geld te storten én op te nemen.
Samenwerking banken en politie
'Binnen de regio Amsterdam-Amstelland waarschuwen wij al langere tijd voor de zeer verregaande gevolgen van het uitlenen van je bankrekening door jongeren aan anderen, met een lucratieve vergoeding in het vooruitzicht. Vaak gaat het daarbij namelijk om het wegsluizen van uit criminele activiteiten verkregen geld', aldus Marc Schuuring van de politie Amsterdam-Amstelland. Schuuring vervolgt: 'We zijn blij om samen met de NVB de handen ineen te slaan, om nog meer bewustwording te creëren. Afzonderlijk waren onze beide organisaties daar al mee bezig, maar een meer nadrukkelijke samenwerking kan de resultaten alleen maar ten goede komen.'
De NVB start na de lancering van de campagne ook een samenwerking met andere politiekorpsen in Nederland.