Dankzij de petitie van Opgelicht?! die in 2016 aan de Tweede Kamer werd aangeboden en kritiek van de Consumentenbond gaat ook Bunq vanaf maart werken met de naam/nummer-check.

De check zorgt ervoor dat klanten gewaarschuwd worden als ze geld overmaken naar een Bunq-rekening waarbij naam en bankrekeningnummer niet bij elkaar horen. Dit veiligheidssysteem wordt inmiddels door nagenoeg alle banken gebruikt. Als Bunq-klanten geld overmaken naar een rekening van een andere bank krijgen ze vanaf begin maart een waarschuwing te zien.

Geld overmaken wordt zo veiliger

'Praktisch alle banken gebruiken dit systeem, en consumenten verwachten ook dat hun bank overschrijvingen op die manier controleert. Het is daarom goed dat Bunq dat nu ook doet. Daarmee wordt geld overmaken een stuk veiliger.' zo stelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. 

Bunq sluit aan bij waarschuwingssysteem voor fraude

Naast het invoering van de naam/nummer-check sluit Bunq zich aan bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Hierdoor krijgt de bank toegang tot een zwarte lijst. Zo kan ook Bunq gaan controleren of potentiële klanten voorheen betrokken waren bij fraude.

Nog niet helemaal tevreden: klant krijgt 25 unieke rekeningnummers

Het feit dat klanten bij Bunq standaard 25 IBAN's krijgen is volgens Molenaar wel nog zorgelijk. Dit zou het makkelijker maken om onder de radar te blijven bij oplichting op andere platforms. Bunq bestrijdt dat en zegt met slimme fraudedetectie verdachte rekeninghouders te detecteren en dan meteen al hun IBAN's te blokkeren.

Eerder schreef Opgelicht?! al dat criminelen graag gebruikt maken van Bunq. Ook kun je lezen hoe Opgelicht?! een petitie aanbood waarin het programma pleitte voor het doorvoeren van de naam/nummer-check.