Bol.com heeft 750.000 euro op een rekening van oplichters gestort, terwijl de webwinkel dacht Brabantia te betalen. De Brabantse onderneming heeft alsnog recht op het geld, oordeelde de rechtbank. De vergissing van Bol blijkt uit een vorige week gepubliceerde uitspraak van de rechtbank Utrecht. Omdat Bol via zijn platform producten van Brabantia verkoopt, doet de webwinkel regelmatig betalingen aan de fabrikant van huishoudelijke artikelen.

In november 2019 krijgt Bol een e-mail van Brabantia, in gebrekkig Nederlands. 'Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen', staat in de begeleidende brief. 'Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.' En dat doet Bol.

Opgelicht?! berichtte afgelopen vrijdag over een geval van CEO-fraude. In dat artikel lees je ook hoe je de fraude herkent.

Brieven en e-mails van Brabantia vervalst

Zo komt in totaal 751.493,09 euro terecht bij oplichters en níét bij Brabantia. De bedriegers konden brieven en e-mails van Brabantia vervalsen, omdat ze in het najaar van 2019 het e-mailadres van een medewerkster hackten.

Bol.com meent dat zijn werknemers voldoende reden hadden om aan te nemen dat de wijziging van Brabantia's rekeningnummer klopte. De rechtbank oordeelt anders.

Bron: ANP MediaWatch / Rechtbank Utrecht / Financieel Dagblad