Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
'Betaal niet aan malafide incassobureaus'
Alert
clockOval 6
Mensen moeten niet langer betalen aan incassobureaus die consumenten op agressieve wijze benaderen voor vage diensten. De Consumentenbond krijgt veel klachten binnen over malafide incassobureaus en roept mensen op om aangifte te doen.
De Consumentenbond hekelt de werkwijze van de bedrijven en de aan hen gelieerde incassobureaus. 'Dit heeft niets meer te maken met normale verkoopmethoden, maar is volledig gericht op misleiding en angst. Dat moet direct stoppen.'
Doe aangifte
De aanhoudende stroom klachten en de ernst van de meldingen is voor de Consumentenbond aanleiding om op te roepen om aangifte te doen. 'Die bedrijfjes komen en gaan in hoog tempo en dat maakt het lastig ze aan te pakken. Ook zijn ze vaak niet voor rede vatbaar. Wat ons betreft is het dan ook tijd om uit een ander vaatje te tappen; misschien dat de strafrechtelijke weg deze boeven een halt toeroept.'
Beruchte incassobureaus
De incassobureaus waar volgens de Consumentenbond op dit moment veel klachten over binnenkomen zijn Business Collect en Direct Solutions. Beide incasseren voor diensten van bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel. Deze bedrijven houden zich niet aan wettelijke regels als het gaat om schriftelijke instemming van de klant. Of men verstrekt onvoldoende informatie over de inhoud van het aanbod, waardoor er geen betalingsverplichting is.
Andere beruchte incassobureaus zijn:
Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy)
Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy)
Pay Care (Flyaway)
Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten)
Stappenplan
Zowel de Consumentenbond als de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwen regelmatig voor malafide incassobureaus en adviseren steevast om niet te betalen. Met behulp van een stappenplan (png) kun je zelf inschatten of je met een malafide partij te maken hebt en of je wel of niet hoeft te betalen.