Momenteel gaat er een phishingmail rond die uit naam van de Belastingdienst wordt verstuurd. Het bericht bevat een neplink waarmee je je bankgegevens kunt doorgeven via iDIN (een Nederlands online identificatiemiddel).
De aanleiding van de valse mail, afkomstig van no-reply@berichtenbox.nl, is een mislukte betaling van de voorlopige aanslag van 341,12 euro. Vanwege een ongeldig IBAN-nummer was de overboeking onsuccesvol. Door je wijs te maken dat je nog geld krijgt van de Belastingdienst, proberen de online criminelen je zo ver te krijgen om je gegevens achter te laten.
Klik niet op de link
“Per 1 oktober 2023 zijn nieuwe voorschriften van kracht die vereisen dat het juiste rekeningnummer wordt doorgegeven via iDin”, staat in de mail. Naast het feit dat iDin verkeerd is geschreven (het is iDIN), benoemen de oplichters ook nog dat iDIN frauduleuze activiteiten voorkomt.
Ofwel: Ze doen het lijken alsof je een veilige keuze maakt door je gegevens via iDIN door te geven, maar in werkelijkheid zijn het de oplichters die misbruik maken van je gegevens. Houd je rekeningnummer veilig voor jezelf en klik niet op de link, want zoals de Belastingdienst vermeldt op haar site: “Wij vragen u nooit per mail, sms, WhatsApp of telefoon om persoonlijke gegevens door te geven.”
Manipulatieve trucs
Om de kans te vergroten dat jij op de link klikt, benoemen de oplichters meermaals dat het erg belangrijk is om je gegevens door te geven. Zo staat er in de mail: “Graag verzoeken wij u vriendelijk om binnen de komende 5 werkdagen het correcte rekeningnummer via iDin door te geven.”
Ze beweren ook dat het niet tijdig voltooien van deze verificatie kan resulteren in het verlopen van de iDin-verificatie, wat leidt tot een schriftelijke verificatieprocedure. Met deze procedure kan het zes tot acht weken duren voordat jij je geld terugkrijgt. En of het niet al duidelijk genoeg was, sluiten de criminelen de mail ook nog eens af met: “Het is van cruciaal belang om de iDin-verificatie tijdig af te ronden om vertraging in het verwerkingsproces te voorkomen.”
Die gecreëerde druk, waarbij je direct actie moet ondernemen om ellende te voorkomen, is een veelgebruikte tactiek van oplichters.
Controleer of een bericht van de Belastingdienst betrouwbaar is
Twijfel je of een bericht namens de Belastingdienst wel echt van de instantie afkomstig is? Log dan in op een van de portalen van de Belastingdienst, zoals Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk of Mijn Toeslagen. Dan weet je zeker of je met een betrouwbaar bericht te maken hebt.