Goed nieuws voor slachtoffers van internetoplichting: vanaf januari 2021 gaan banken de naam- en adresgegevens van oplichters aan slachtoffers verstrekken, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zojuist bekendgemaakt. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Welke dat zijn, lees je hier.
Internetoplichting is al jaren een probleem dat bovendien steeds hardnekkiger wordt en voor steeds grotere schadebedragen zorgt. Slachtoffers blijven vaak met lege handen staan omdat ze niet over gegevens van de dader beschikken. De beoogde gang van zaken moet het slachtoffers van internetoplichting dan ook makkelijker maken om een civielrechtelijke procedure te starten en actie tegen de oplichter te ondernemen.
Minister Grapperhaus verwoordt het als volgt in een brief die gericht is aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De volledige tekst is te vinden op de website van de Tweede Kamer.
Passage uit de brief van minister Grapperhaus aan de regering
Uw Kamer heeft een aantal malen aan de orde gesteld dat het voor slachtoffers van fraude mogelijk zou moeten zijn om de NAW-gegevens van de (vermeende) fraudeur van de banken te verkrijgen, zodat de slachtoffers in staat zijn om zelf civielrechtelijke actie tegen (vermeende) fraudeurs te ondernemen. Vaak zijn de fraudeurs in dergelijke gevallen ongrijpbaar omdat het slachtoffer hun gegevens niet heeft.
Ik heb daar met de banken over gesproken.De Nederlandse banken hebben mij naar aanleiding van deze gesprekken recent laten weten te hebben besloten een procedure in het leven te roepen om de NAW-gegevens van een fraudeur aan slachtoffers van fraude te verstrekken.
Het doel van de procedure is om benadeelden in de gelegenheid te stellen om, onder voorwaarden en met inachtneming van privacywetgeving (zoals de hierna genoemde 21 dagen termijn), met de vermeende fraudeur in contact te kunnen komen.
Duidelijke zaak: volgens Grapperhaus zijn oplichters in dit soort gevallen ongrijpbaar en hebben ze in zekere zin vrij spel. Grapperhaus heeft dan ook met de banken gesproken over een nieuwe aanpak en dat heeft geresulteerd in dit initiatief. De verschillende Nederlandse banken hebben naar aanleiding van de gesprekken een procedure ontwikkeld waarmee slachtoffers deze gegevens in bezit kunnen krijgen.
Wat zijn de voorwaarden om gegevens van mijn oplichter te mogen bemachtigen?
Uiteraard zijn er een paar spelregels en voorwaarden, want de bank gaat natuurlijk niet zomaar gegevens verstrekken. Deze regels zijn van toepassing:
NAW-gegevens van een oplichter nodig? Deze regels gelden
De procedure houdt in dat de fraudeur eerst gevraagd wordt om het geld terug te storten. Als dat niet binnen 21 dagen is gebeurd, worden de NAW-gegevens van de vermeende fraudeur verstrekt.
Deze procedure geldt voor fraudegevallen waarbij er sprake is van de situatie dat een slachtoffer onbewust of onder valse voorwendsels via internetbankieren zelf de betaling, op basis van een door hem ingevoerd rekeningnummer, aan de fraudeur initieert.
Een voorwaarde hierbij is dat het slachtoffer aangifte doet van de fraude. De banken streven ernaar deze procedure in januari 2021 in te voeren.
Dit is dus een zeer relevante ontwikkeling voor slachtoffers van bijvoorbeeld WhatsApp-fraude, oplichting op Marktplaats en telefonische spoofing, indien het gaat om het overboeken van spaargeld naar een niet-bestaande kluisrekening.
Het onder valse voorwendselen verstrekken van inloggegevens voor internetbankieren zodat oplichters zélf geld kunnen overmaken, lijkt op basis van bovenstaande toelichting echter geen deel uit te maken van de procedure. Het is en blijft dan ook altijd héél goed opletten.
Hoe de procedure om NAW-gegevens van vermeende oplichters te bemachtigen precies in zijn werk gaat, zal per bank wellicht net even verschillen: de verwachting is dat banken hun klanten te zijner tijd over deze ontwikkelingen zullen informeren.
Bron: Tweede Kamer / Security.nl