De laatste tijd zijn er regelmatig nep-winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of Whatsapp, zogenaamd van Albert Heijn. Hiervoor waarschuwt de supermarktketen via de website en nieuwsbrief.

Met deze nepacties proberen kwaadwillenden achter jouw gegevens te komen, of ze willen je binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van 100 euro, 250 euro of 500 euro of soortgelijke bedragen aangeboden. In zulke berichten word je soms ook gevraagd mee te doen aan een online of SMS spel.

Tips

Albert Heijn vindt dit heel vervelend en geeft de volgende tips om nepacties te herkennen.

- In het bericht vind je vaak een urgente reden om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld "doe mee", "claim deze korting", "ontvang jouw prijs".

- Je wordt verzocht om op een link te klikken die NIET uitkomt op de website van Albert Heijn. Ga met je muis over de link, je ziet dat het webadres niet begint met www.ah.nl.

- Het bericht lijkt op een bericht van Albert Heijn maar is NIET door Albert Heijn verzonden, het e-mail adres eindigt niet met @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl.

- Social media berichten welke NIET afkomstig zijn van onze geverifieerde pagina's. Een geverifieerde pagina is te herkennen aan het blauwe vinkje bij de naam.

- Er komen vaak schrijffouten in voor en de aanhef is niet persoonlijk.

De e-mail gaat (bijna) helemaal over een winactie.

Let op! Niet alleen de naam van Albert Heijn wordt misbruikt in dit soort nepberichten. Ook uit naam van andere bedrijven zijn nepacties in omloop.

Bron: Albert Heijn / Opgelicht?!