De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt opnieuw voor incassobureaus die op agressieve wijze onterechte rekeningen proberen te innen. Deze keer gaat het om Lootsma & Partners, Deurwaarder Smits & Co en Inter Payment Service. De toezichthouder adviseert consumenten om rekeningen van die bedrijven niet te betalen.

Deze incassobureaus zetten consumenten soms zwaar onder druk om hen te bewegen met geld op de proppen te komen. Vaak zijn er helemaal geen diensten geleverd, waardoor de consument niets verschuldigd is. Er wordt gedreigd met vergaande maatregelen zoals beslaglegging op goederen of bankrekeningen. Of dat ze iemands huis binnen zullen gaan met een sleutelmaker om goederen in beslag te nemen.

Een incassobureau kan dit soort maatregelen helemaal niet nemen, benadrukt de ACM. Volgens de toezichthouder maken de bedrijven deel uit van een netwerk van kwaadwillende incassobureaus waarvoor de ACM eerder al waarschuwde. 

Agressieve incassopraktijken

Alleen een officiële deurwaarder mag na toestemming van de rechter beslag leggen. Het afdwingen van betaling van onterechte vorderingen en dreigen met bevoegdheden die deze incassobureaus wettelijk niet hebben ziet de ACM als een agressieve handelspraktijk. 'Om te voorkomen dat meer consumenten slachtoffer worden van deze praktijken waarschuwen we nu', zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM.

Download: ontvang waarschuwingen direct van de redactie via de nieuwe Opgelicht?!-app

Uit de meldingen blijkt dat de genoemde incassobureaus consumenten telefonisch en per e-mail onder druk zetten om een nog openstaande rekening te betalen, zoals voor een vakantie. Vaak is er helemaal geen overeenkomst, waardoor de vordering onterecht is. Soms gaat het om vermeende overeenkomsten van jaren geleden. De incassobureaus beweren dat de consument verplicht is te betalen en zetten hem onder druk. Ze dreigen consumenten met vergaande maatregelen zoals beslaglegging op goederen of bankrekeningen. Of dat ze zijn huis binnen zullen gaan met een sleutelmaker om goederen in beslag te nemen als de consument niet op tijd betaalt. Een incassobureau kan dit soort maatregelen helemaal niet nemen. 

Netwerk malafide incassobureaus

Eerder waarschuwde de ACM ook al voor een netwerk van incassobureaus dat met een vergelijkbare aanpak consumenten benadert. De ACM ziet dat Lootsma & Partners, Deurwaarder Smits & Co en Inter Payment Service onderdeel zijn van ditzelfde netwerk van incassobureaus dat  onder wisselende namen betaling van onterechte vorderingen afdwingt. Deze drie incassobureaus staan niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, terwijl dit wel verplicht is voor bedrijven die actief zijn in Nederland. Verder benadrukt de ACM dat Deurwaarder Smits & Co geen officiële deurwaarder is. Daarnaast kloppen de gegevens op de websites van deze incassobureaus niet.

Lees en kijk: Agressieve telefonische verkoop

Lootsma & Partners en Inter Payment Service vragen consumenten geld over te maken naar rekeningnummers in het buitenland, op naam van onder andere British Trans Asia. Incassobureau Deurwaarder Smits & Co int rekeningen voor Trip Abroad, All Great Dealz, Euroloterij, Ecodienst, Shoppendoejezo, Veiligwinkelen.nl, Hotelcheque, Fly Away, Shop and Fly en Buy to Fly.

Onlangs legde de ACM een boete op aan het bedrijf DeReisPlanner voor incasso van onterechte rekeningen. Dit bedrijf behoort vermoedelijk niet tot ditzelfde netwerk, maar hanteert wel dezelfde werkwijze.

Advies: betaal niet

Deze incassobureaus proberen onterechte vorderingen te incasseren. Omdat er vermoedelijk geen geldige overeenkomst tot stand is gekomen, is het advies van de ACM aan de consumenten om de rekeningen niet te betalen, ook niet als één van deze incassobureaus aandringt.

Bron: ACM, ANP