Mensen die te maken krijgen met incassobureau Pay Care moeten oppassen en rekeningen niet zomaar betalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de 'agressieve' wijze waarop het kantoor rekeningen int. Het gaat bovendien lang niet altijd om terechte vorderingen.

De toezichthouder kreeg de afgelopen weken via zijn klachtenloket ConsuWijzer honderden meldingen over Pay Care. Het bedrijf incasseert rekeningen van 100 tot 500 euro voor telefonische aanbiedingen over vakanties en kortingsacties. Veel klagers zijn zich er niet van bewust een verkoop te zijn aangegaan aan de telefoon of hebben zelfs helemaal niet ingestemd met de aanbieding.

'Niet rechtsgeldig'

De ACM zegt sterke vermoedens te hebben dat de overeenkomsten niet rechtsgeldig zijn. Pay Care heeft die vermoedens niet kunnen weerleggen. De ACM doet nader onderzoek naar de meldingen. Eerder waarschuwden de Consumentenbond en de Belgische toezichthouder al voor de praktijken van Pay Care.

Stappenplan

De ACM waarschuwt regelmatig voor malafide incassobureaus. Met behulp van een stappenplan (png) kun je zelf inschatten of je met een malafide partij te maken hebt en of je wel of niet hoeft te betalen. Heb je te maken met een fout incassobureau, meld dit dan bij de ACM via de site consuwijzer.nl.

Bron: ANP /

Gerelateerd