Webwinkels gebruiken steeds vaker teksten als 'Er zijn nog drie stoelen over voor deze prijs' en 'Bijna uitverkocht' waarmee ze het koopgedrag van klanten proberen te beïnvloeden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) presenteert vandaag een leidraad waarin staat hoe ver bedrijven mogen gaan bij het verleiden van klanten.
Bedrijven hebben met bijvoorbeeld algoritmes en kunstmatige intelligentie steeds meer mogelijkheden om het koopgedrag van klanten te beïnvloeden. 'Bedrijven kunnen sturing inzetten op een manier die voordeel oplevert voor de consument. Dan spelen zij in op diens wensen en voorkeuren', schrijft de ACM in de leidraad. 'Maar sturing kan ook worden ingezet om consumenten naar keuzes te leiden die tegen hun belang in gaan.'
De leidraad bevat geen nieuwe regels maar de autoriteit zegt steeds vaker van bedrijven te horen dat er behoefte is aan toelichting over wat nu wel en niet mag. 'Dit soort beïnvloeding is nog redelijk nieuw. Soms is het onduidelijk waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden', zegt een woordvoerder van de ACM.
Doen alsof een product schaars is
Het is verboden om te doen alsof een product schaars is. Een webshop die bij ruim beschikbare kledingvoorraden 'Bijna uitverkocht' schrijft, zit fout volgens de toezichthouder. Hetzelfde geldt voor bedrijven die concertkaartjes verkopen en adverteren met de tekst, 'Bestel nu de laatste kaartjes voor het uitverkochte concert', terwijl het concert niet uitverkocht is.
De leidraad is nog niet definitief. Bedrijven, belangenorganisaties en andere betrokkenen mogen tot 16 januari reageren op de conceptversie van de leidraad.
Lees ook:
Bron: NOS