De Fraudehelpdesk (FHD) in Apeldoorn heeft zondag 26 november de 600.000-ste bezoeker op zijn website gehad. Hiermee is het bestaansrecht en het nut van de vorig jaar opgerichte hulpinstantie ruimschoots aangetoond, aldus directeur Fleur van Eck.
In 2011 meldden zich 150.000 burgers en ondernemers op de website van de FHD. Het aantal bezoekers is dus verviervoudigd.
De Tweede Kamer debatteert komende week over het voortbestaan van de helpdesk, die als doel heeft om de bevolking bewust te maken van het gevaar van fraude, vooral op internet. Daarnaast registreert het bureau meldingen van daadwerkelijke fraudegevallen en verwijst slachtoffers door naar specifieke hulp- of opsporingsinstanties en toezichthouders.
Half 5-fraude
De FHD signaleerde als eerste in Nederland het bestaan van zogenoemde half 5-fraude: het kort voor sluitingstijd telefonisch bestellen van goederen en producten bij winkels en groothandels die meteen moeten worden geleverd. De verkoper krijgt via de e-mail een nep-overboeking naar zijn bank, waardoor hij ten onrechte denkt dat het goed zit met de betaling.
Vragen en meldingen over malware en phishing scoort het hoogst, schademeldingen via Markplaats en webwinkels komt het meeste voor, blijkt uit de gegevens van de helpdesk. Daarna volgen meldingen over spooknota’s en nep-facturen en de zogeheten voorschotfraude (dating-, erfenis en loterijfraude).
10 miljoen euro
In totaal is dit jaar voor ruim 10 miljoen euro aan schade gemeld bij de FHD. Doordat nog lang niet iedereen in Nederland de FHD kent, bedraagt de werkelijk geleden schade door internetoplichting vermoedelijk een factor 10 meer, aldus directeur Van Eck.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft de FHD begin 2011 opgericht op verzoek van de Tweede Kamer.
Bron: Fraudehelpdesk