‘Werk binnen 24 uur jouw KPN-account bij en voorkom dat deze wordt gedeactiveerd’, mailen oplichters
‘Laatste kans om je account actief te houden, want ons privacy is recent gewijzigd. Werk daarom vandaag nog je gegevens bij’, staat in een phishingmail namens KPN.
Wil je graag je favoriete wedstrijden en toernooien blijven zien via Ziggo Sport Totaal van KPN of zijn er andere KPN-diensten waar je niet zonder kunt? Laat je dan vooral niet onder druk zetten door deze frauduleuze mail namens KPN.
‘We hebben eerder geprobeerd contact met je op te nemen, vernieuw vandaag nog je abonnement’, schrijven de online fraudeurs. Je hebt zogenaamd 24 uur om je gegevens bij te werken, anders wordt mogelijk je KPN-account uitgeschakeld. Blijf kalm, want er is niets aan de hand.
Laat je niets wijsmaken
Ben je geen klant bij KPN? Dan kun je deze valse mail sowieso negeren. Ben je wel KPN-klant en twijfel je? Controleer de afzender want ‘@KPN.com’, ‘@campagnes.KPN.com’ zijn legitiem, meldt KPN op hun site. Pas wel op voor spoofing, want oplichters kunnen zogenaamd vanaf een betrouwbaar mailadres phishingmails sturen.
Voer daarom meerdere checks uit als je twijfelt. Je kunt bijvoorbeeld op de legitieme site van het telecombedrijf vaak meer informatie vinden, meldt KPN op hun website. Ook kun je inloggen via ‘MijnKPN’ of in de ‘MijnKPN app’ al je facturen inzien en openstaande bedragen controleren, adviseert het bedrijf.
Heb je op een link geklikt in de nepmail?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander direct je wachtwoord op alle plekken waar je dat wachtwoord gebruikt.
- Activeer waar mogelijk tweestapsverificatie om je accounts beter te beveiligen
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Neem voor gerichte vragen contact op met de KPN-klantenservice.
