Odido-phishingmail: ‘Actualiseer je gegevens om te voldoen aan onze veiligheidsrichtlijnen’
Om te zorgen dat alle Odido-klanten voldoen aan de actuele regelgeving binnen de Europese Unie, vraagt het telecombedrijf zogenaamd om je gegevens te updaten.
'Geachte heer/mevrouw', begint het frauduleuze bericht. Dit is al verdacht. Odido spreekt je namelijk altijd persoonlijk aan in hun communicatie. Ook staat er twee keer 'Vragen' onderaan de mail. Zo'n slordige fout mag je niet verwachten van een betrouwbare partij. Dit zijn al duidelijke signalen dat je met phishing te maken hebt.
Valse mail namens Odido
Check het bericht op phishing
Controleer altijd de afzender van het bericht. Legitieme mailadressen van het telecombedrijf eindigen op '@odido.nl' en '@mail.odido.nl'. Als dit niet het geval is, dan weet je direct dat je met oplichting te maken hebt. Is dit wel het geval? Blijf ook dan alert op oplichting. Online fraudeurs kunnen eenvoudig mailadressen spoofen. Hierdoor lijkt het bericht wél echt afkomstig van Odido.
Klik daarnaast niet op de verdachte link in het bericht. Doe je dit wel, dan kom je op een valse website terecht die lijkt op 'Mijn Odido', waarschuwt de provider op zijn site. Daar dien je vervolgens je gegevens in te vullen waar oplichters misbruik van kunnen maken. Het kan ook zijn dat er een virus op je apparaat wordt geïnstalleerd.
Dit kun je doen als je toch hebt gereageerd
- Voer een virusscan, want misschien is je apparaat besmet met malware.
- Verander je wachtwoorden indien je deze hebt gedeeld en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt.
- Zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld of geld hebt overgemaakt.
- Neem contact op met de klantenservice van Odido voor gerichte hulp en vragen.
