CJIB-phishingmail in omloop: ‘Betaal jouw CJIB-boete van €67,1 direct via de link’

CJIB-hishingmail

‘Jouw betaling is nog niet ontvangen, betaal voor de deadline om verdere kosten te voorkomen’, mailen oplichters namens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

‘Jouw eerdere betaling is nog niet ontvangen. Gelieve onderstaande bedrag uiterlijk 2 november 2025 te betalen’, mailen oplichters uit naam van het CJIB. Typisch voor phishingmails is het benoemen van deadlines om je snel te laten handelen. Hoewel deze zogenaamde uiterlijke betaaldatum al is verstreken, kan deze steeds weer opschuiven. Laat je dus niets wijsmaken. 

CJIB-phishingmail

Phishingmail namens het CJIB

Bovenin de mail staat ‘Ministerie van Justitie en Veiligheid’ en vervolgens ‘dossiernummer CJIB-2025’. In het bericht staat niet waar de boete voor is, wat erg opmerkelijk is. Op legitieme CJIB-brieven staat meestal rechtsboven een letter waarmee je kunt zien om welke boete het gaat, meldt de instantie op haar site. In de valse mail wordt bovendien gedreigd met verdere kosten als je niet voor de deadline betaalt. Laat je niet onder druk zetten, want dit doen de fraudeurs opzettelijk. 

Hoe weet je of een boete echt is?

“Het CJIB mailt, sms-t of appt u nooit over een boete, aanmaning of betalingsachterstand”, waarschuwt de organisatie op zijn site. Boetes van het CJIB worden enkel per brievenpost verstuurd. Je kunt er dus al zeker van zijn dat dit een valse mail is. 

Twijfel je alsnog? Controleer dan het rekeningnummer, adviseert het CJIB. Op een nepboete staat namelijk niet het rekeningnummer van het CJIB. Klik dus op geen enkele link, want het is allemaal nep.

Aanmelden

Wil jij updates ontvangen?

Het CJIB meldt op haar site dat je via het Digitaal Loket kunt controleren of je nog een openstaande boete hebt. Je kunt dus het beste zelf inloggen via de officiële CJIB-website om daar te controleren of er daadwerkelijk een boete klaarstaat. 

Dit kun je doen als je toch hebt geklikt

  • Voer een virusscan uit om uit te sluiten dat je apparaten zijn besmet met malware.
  • Verander ingevoerde wachtwoorden en zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
  • Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. 
  • Neem voor gerichte hulp en vragen contact op met het CJIB.

Ook interessant.