“Helaas is uw Account-abonnementsbetaling afgewezen”, staat in het bericht namens Netflix. Werk absoluut geen betaalinformatie bij, want dit is phishing.
Cybercriminelen proberen je namens Netflix wijs te maken dat je maandabonnement niet geïncasseerd kan worden. Je wordt uitgenodigd om je betalingsmethode bij te werken om je account te behouden. Je kunt deze zogenaamd tot negentig dagen gratis verlengen. Voer geen gegevens in via de valse link, want online oplichters zijn uit op jouw persoonlijke informatie.
Ontvang jij vaker frauduleuze berichten? Deel ze met de Opgelicht?!-redactie. Je kunt dit ook makkelijk via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android) doen, zo blijf je gelijk op de hoogte van de laatste phishingberichten.
Kenmerken die op phishing wijzen
Midden in het bericht staat ‘Beste klant’. Het is natuurlijk erg verdacht dat de mail twee keer een aanhef bevat. Ook staat er “Let op: Als dit binnen 12 uur niet wordt opgelost, wordt uw account permanent gedeactiveerd.” Hiermee proberen de online oplichters je onder druk te zetten zodat je uit stress snel handelt.
O nee, geprobeerd je Netflix-abonnement te heractiveren?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Als je hebt ingelogd op je Netflix-account via de link in het bericht, verander dan snel je wachtwoord en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt. Stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.