‘Jouw PostNL-pakket is teruggestuurd naar het sorteercentrum, wacht op verdere instructies’, beweren cybercriminelen je namens de bezorgdienst.
In een frauduleuze sms uit naam van PostNL schrijven oplichters dat de bezorging van jouw pakket is mislukt door een adresprobleem. ‘Het pakket is teruggestuurd naar het sorteercentrum en wacht op verdere instructies. Werk je gegevens bij via de link om een nieuwe bezorging in te plannen’, staat in het nepbericht. Laat je niet misleiden want voor je het weet gaan cybercriminelen ervandoor met jouw persoonlijke- of bankgegevens.

Op deze verdachte signalen kun je letten
Het bericht is verstuurd vanuit het mobiele nummer ‘06 45389738’. Het is erg verdacht dat een betrouwbaar bedrijf als PostNL je sms-berichten verstuurd vanuit een 06-nummer. Bovendien leidt de link in het bericht niet naar een pagina van de officiële PostNL-website, maar naar een website met de domeinnaam ‘did.li’. Klik hier absoluut niet op, want dit is een valse link. Om er zeker van te zijn dat een bericht echt is, kun je altijd zelf inloggen op jouw PostNL-account via de officiële website of app. Daar kun je vervolgens controleren welke berichten er voor jou klaar staan.
Dit kun je doen als je toch op een neplink hebt geklikt
Wees niet te hard voor jezelf, want dit gebeurt vaker dan je denkt. Voer een virusscan uit in verband met malware. Wijzig je inloggegevens indien je deze hebt gedeeld en activeer direct je tweestapsverificatie. Neem ook contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Je kunt daarnaast contact opnemen met de klantenservice van PostNL voor gerichte ondersteuning.