In een nieuwe mail die uit naam van Ziggo wordt verzonden word je verzocht om een upgrade uit te voeren via een onbekend webadres. Doe je dit niet, dan word je Ziggo-account gesloten. Gelukkig hoef je je nergens zorgen om te maken, want dit is nep.
Een truc die online oplichters vaak gebruiken bij phishingberichten, is jou het gevoel geven dat er haast achter de handeling zit. Zo staat er in de bovenstaande mail "Deze upgrade is onmiddellijk vereist na ontvangst van dit bericht". Zo proberen de oplichters jou minder bedenktijd te geven, waardoor je sneller geneigd bent om op de link te klikken.
Geen persoonlijke aanhef en slotzin
Oplichters sturen valse mails vaak in grote hoeveelheden naar verschillende mensen. Hierdoor ontbreekt vaak een persoonlijke aanhef. Denk aan ‘heer/mevrouw’ of in dit geval ‘Geachte Ziggo e-mailgebruiker’. Ook sluiten ze deze mail af met ‘Dank je’, wat erg ongebruikelijk en informeel is voor een professioneel bedrijf. Het bericht wordt beëindigd namens ‘Ziggo Klant Dienst’, wat ook niet gebruikelijk is.
Gebruik van interpunctie en vormgeving
Wat ook opvalt, is dat er bij de aanhef en slotzin een komma ontbreekt. Dit komt niet professioneel over. Daarnaast bevat de mail geen vormgeving of handtekening met bijvoorbeeld een telefoonnummer of webadres, wat bij normale Ziggo-mails wel van toepassing is.
Welke domeinen van Ziggo zijn betrouwbaar?
Ziggo verstuurt alleen e-mails van de volgende domeinen (een domein is het gedeelte achter het @):
- @ziggo.com
Dit is het hoofddomein van Ziggo voor communicatie naar klanten. - @ziggo.nl
Enkele berichten worden nog vanaf dit domein verzonden, maar dat zal uiteindelijk stoppen.
Voor de Safe Online pakketten van Ziggo zijn dit de domeinen die je kunt vertrouwen:
- [email protected]
[email protected]
Krijg je een mail van Ziggo waarbij er iets anders achter het @-teken staat? Dan komt de mail niet van Ziggo en is het phishing.