Voormalige SNS-klanten opgelet voor valse sms over het aanvragen van een ASN-betaalpas
Cybercriminelen maken misbruik van de overgang van SNS naar ASN Bank en proberen je met phishing-sms'jes op te lichten. Let op dat je niet in deze sms trapt.
Sinds 1 juli zijn SNS-klanten automatisch overgestapt naar ASN Bank. Oplichters proberen je met deze frauduleuze sms in hun val te lokken. "Vraag nu je nieuwe ASN Bank Betaalpas aan via did.li/LMEgT anders wordt je SNS-pas geblokkeerd", luidt de sms.
Dit bericht is een goed voorbeeld van online oplichting. Zo is de sms afkomstig van een onbekende afzender '06 10504361', wordt er gebruikgemaakt van dreigen met consequenties én staat er een onbekend webadres in de sms.
Valse sms namens ASN Bank
Blijf op de hoogte
Met de gratis Opgelicht?!-app blijf je op de hoogte van actuele phishingberichten namens ASN Bank (beschikbaar voor Android en iOS). Vergeet niet om als voormalig SNS-klant je pushmeldingen aan te zetten voor 'ASN Bank' in onze app. Zo voorkom je dat je belangrijke informatie mist.
Herken een vals ASN-bericht
De ASN Bank deelt enkele tips op zijn website waaraan je een phishing-sms van de bank kunt herkennen:
- Op de plek van de afzender staat géén ‘ASN Bank’. Is dit wel het geval? Wees alert op spoofing.
- In de sms staat een link. ASN Bank stuurt nooit links in een sms.
- In de sms wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
- In de sms wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De sms is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Toch een betaalpas aangevraagd?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Verdere vragen? Bel dan naar de klantenservice van ASN Bank voor passende hulp.
