SNS- en ASN-klanten bel niet naar ‘0853696165’ vanwege je nieuwe betaalpas, het gaat om online oplichting

Valse sms namens SNS
Valse sms namens SNS

‘Er is zojuist een nieuwe betaalpas aangevraagd. Was u dit niet? Bel ons dan direct’, sms’en oplichters namens de SNS bank. Trap er niet in, want het bericht is vals.

Volgens de frauduleuze sms namens SNS dien je direct te bellen naar het nummer ‘0853696165’ als jij zelf geen nieuwe bankpas hebt aangevraagd. Laat je niets wijsmaken en bel absoluut niet, want het gaat om phishing. De SNS bank is sinds dit jaar de ASN bank. Het is dus sowieso erg verdacht dat je een sms ontvangt uit naam van SNS. 

Signalen die wijzen op online oplichting

De ASN bank waarschuwt op zijn site ook voor valse berichten die de laatste tijd rondgaan. Criminelen spelen daarbij in op de overgang van SNS naar ASN, die beide onderdeel zijn van de Volksbank. “Wij vragen je nooit om je betaalpas, digipas, inlog- of pincodes te delen of op te sturen”, benadrukt de bank op zijn site. 

Valse sms namens SNS

De bank benadrukt bovendien dat zij nooit linkjes sturen in een sms, het telefoonnummer in het bericht is wel een klikbare link. Bovendien is het nummer ‘0853696165’ überhaupt geen officieel nummer van een bank. Je kunt er dus zeker van zijn dat er oplichters achter het bericht zitten. 

Aanmelden

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van online oplichting.

Heb je toch op de frauduleuze sms gereageerd?

  • Voer direct een virusscan uit om je apparaat te controleren op mogelijke malware.
  • Verander je inloggegevens als je deze hebt gedeeld en wijzig deze regelmatig. 
  • Activeer waar mogelijk je tweestapsverificatie.
  • Neem contact op met de ASN-klantenservice indien je bankgegevens hebt gedeeld. Zij kunnen je helpen om eventuele verdere schade te voorkomen.

Ook interessant.