bol heeft zogenaamd ontdekt dat je betaling twee keer is verwerkt. Via de link in het bericht kun je je terugbetaling aanvragen, maar doe dit niet. Dit is een phishinglink.
Onderstaande mail is afkomstig van ‘[email protected]’. Dit is geen legitiem mailadres van de webwinkel. Betrouwbare mailadressen van bol vind je hier. Blijf wel alert, want oplichters kunnen mailadressen eenvoudig spoofen. Het lijkt dan alsof mails wél officieel afkomstig zijn van bol, terwijl dit eigenlijk niet het geval is.
Ben jij al volop cadeaus aan het bestellen voor kerst en stroomt jouw inbox ook vol met mails van bezorgdiensten? Een phishingbericht glipt er zo doorheen. Voorkom dat je een phishingbericht aanziet voor een legitieme mail en blijf via de gratis Opgelicht?!-app op de hoogte van actuele phishingberichten en valse webshops (iOS en Android).
Tekenen van phishing
De link in het bericht leidt naar ‘https://hoo.be/jiscoune/1iL1DkEWWrz’. Deze link leidt je absoluut niet naar de betrouwbare bol-website. Daarnaast spreekt bol je altijd persoonlijk aan in de aanhef van zijn mails. Dit is niet het geval in bovenstaande mail. Ook wordt het oude ‘bol.com’-logo gebruikt in plaats van ‘bol.’. Dit zijn al genoeg tekenen die wijzen op phishing.
O nee, heb je op de link geklikt?
Er hoeft nog niet direct iets aan de hand te zijn, maar er kan malware op je apparaat zijn geïnstalleerd. Voer daarom een virusscan uit. Heb je inloggegevens ingevoerd? Wijzig direct je wachtwoord. Doe dat ook bij andere accounts waar je dezelfde inloggegevens gebruikt en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Betaalgegevens ingevuld? Neem direct contact op met je bank. Controleer daarnaast je rekening regelmatig op verdachte afschrijvingen.