'Dit is je geluksdag, je hebt een cadeaubon gewonnen voor bol.com'. Zo luidt de tekst van een e-mail die door de webwinkel verstuurd lijkt te zijn. Let op! Niet bol.com zit achter dit bericht, maar een schimmig marketingbureau dat uit is op jouw gegevens.
Hoewel de de e-mail doet vermoeden dat jij de gelukkige winnaar bent van een cadeaubon van € 500,-, blijkt dit toch niet helemaal de waarheid. Als je doorklikt, krijg je de boodschap te zien dat je slechts kans maakt op de cadeaubon. De kans dat je daadwerkelijk wint blijkt nihil.
Lees altijd de kleine lettertjes
Uit de kleine lettertjes onderaan de website blijkt dat bol.com helemaal niets met deze actie te maken heeft. De e-mail blijkt verstuurd door een bedrijf in Estland. Als je aan de prijsvraag mee wil doen, dien je ermee akkoord te gaan dat de zogeheten sponsors van de actie je per post, e-mail, sms en telefoon mogen benaderen voor reclame- en telemarketingdoeleinden.
Ongewenste telefoontjes en spam
Wie zijn gegevens invult, kan een hele hoop spam en ongewenste telefoontjes verwachten. Bovendien is de kans dat de beloofde prijs daadwerkelijk wordt uitgekeerd nihil.