Disney+ mailt je zogenaamd dat er een probleem is geweest bij het verwerken van je laatste betaling. Raak niet in paniek, want deze mail is nep.
Was je net van plan om ‘A Complete Unknown’ of Sneeuwwitje te kijken op Disney+, krijg je een mail over een tijdelijke opschorting van je lidmaatschap in je inbox. ‘Het spijt ons zeer’, schrijft de streamingdienst. Dit bericht is opmerkelijk, want Disney+ zal je nooit per mail benaderen met het verzoek om betalingen of privé-accountgegevens, zoals wachtwoorden of factureringsgegevens. Datzelfde geldt voor benaderingen via sociale media, sms of telefoon, meldt de streamingdienst op zijn website.

Werk geen gegevens bij
Via de knop ‘Nu bijwerken’ dien je je betaalgegevens bij te werken ‘om alles soepel te laten verlopen’. Klik alleen niet op de neplink uit het bericht, want deze is frauduleus. Wees ook alert bij het openen van links. Echte websites van Disney+ bevatten namelijk altijd een punt vóór 'disney.com', bijvoorbeeld ‘help.disneyplus.com’. Is dat niet het geval, dan weet je dat je te maken hebt met een valse link.
Klik overigens ook niet op de uitschrijflink onderaan het bericht. Grote kans dat je nog meer spamberichten zult ontvangen.
Heb je toch op de link geklikt?
- Schaam je niet, want dit kan iedereen overkomen.
- Wijzig je wachtwoord van Disney+ en log uit op alle apparaten zodra je je wachtwoord hebt gewijzigd. Wijzig bovendien ook je wachtwoord op alle andere sites en apps waarvoor je hetzelfde mailadres en wachtwoord hebt gebruikt.
- Neem contact op met je bank of financiële instelling als je bankgegevens hebt gedeeld.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Heb je verdere gerichte hulp nodig, neem dan contact op met de Disney-klantenservice.