ABN AMRO introduceert zogenaamd een nieuwe betaalpas, daarom vervalt die van jou per 3 september. Via de link in de mail kun je een nieuwe pas aanvragen.
De ‘nieuwe’ betaalpas zou beter zijn beveiligd tegen fraude en skimming (het kopiëren van betaalgegevens zonder jouw medeweten). “Wij verzoeken u ervoor te zorgen dat u vóór deze datum in het bezit bent van uw nieuwe betaalpas”, staat in de phishingmail namens ABN AMRO.
Doordat de online oplichters de indruk wekken dat je alleen vóór 3 september kosteloos een nieuwe pas kuntaanvragen, zetten ze jou onder tijdsdruk. Vraag je de pas aan ná 3 september, dan wordt er 4,95 euro in rekening gebracht. Hierdoor wordt de kans vergroot dat je voor die datum op de valse link klikt. Blijf altijd alert op dit soort phishingtrucs.
Valse link
Een betrouwbare ABN AMRO link begint met ‘https://www.abnamro.nl’. Controleer dus altijd waar een link naartoe leidt voordat je ergens op klikt. Dit kun je doen door op je desktop met de muis op de link te gaan staan en op je telefoon door de link ingedrukt te houden. Let op dat je niet klikt. In beeld verschijnt vervolgens de volledige link. Wijkt deze af van de betrouwbare ABN AMRO link, dan kun je ervan uitgaan dat het phishing is.
Onthoud ook dat ABN AMRO nooit zal vragen om via een link in een mail of sms direct in te loggen in de ABN AMRO-app of in Internet Bankieren. Controleer daarnaast altijd de afzender van het bericht. Een officieel bericht van ABN AMRO is altijd afkomstig van een ‘@nl.abnamro.com’-domein.
Betaalpas aangevraagd via de link?
- Neem direct contact op met ABN AMRO indien je persoons- of bankgegevens hebt ingevuld.
- Verander belangrijke wachtwoorden en stel tweestapsverificatie in.
- Je apparaat kan besmet zijn met malware. Voer daarom een virusscan uit.