Klanten van T-Mobile opgelet. Er gaat namelijk een mail uit naam van de telefoonprovider rond, die niet door T-Mobile zelf verstuurd is. In de mail wordt gevraagd om actie te ondernemen. En je raadt het waarschijnlijk al, maar die actie is er vooral op uit om jou op te lichten.
‘We zijn er om te helpen’ opent de best goed opgemaakte mail in de herkenbare huisstijlkleuren van T-Mobile. De oplichters gebruiken een smoes dat je de factuurstatus moet controleren, omdat dit helpt bij onbedoelde betalingsachterstanden en een soepele verwerking van je transacties. Je wordt gevraagd om op een link te klikken die waarschijnlijk leidt naar een pagina waar je een bedrag of je persoonlijke gegevens moet achterlaten.
Hoewel de tekst best goed geschreven is (mogelijk met hulp van ChatGPT) kun je ook in deze tekst enkele vreemde zinnen en fouten vinden die een alarmbel zouden moeten laten rinkelen.
- Zo is T-Mobile in de eerste alinea een keer met én een keer zonder hoofdletters geschreven.
- Het woord klantenserviceteam is een beetje vreemde samenvoeging. Gebruikelijk verwijs je namelijk naar één van beide. Daarnaast zou je het als twee losse woorden, al dan niet met een streepje ertussen moeten schrijven.
- ‘…en danken u voor uw voortdurende steun als klant bij T-mobile’ is wederom een zin om je bij achter de oren te krabben. Steun klinkt namelijk alsof T-Mobile een goed doel is, dat niet zonder haar donateurs kan. Daarnaast wordt T-Mobile hier zonder hoofdletter M geschreven.
Spelfouten en vreemde zinsconstructies zijn vaak een goede graadmeter om een valse mail te herkennen. Twijfel je dus of een mail wel betrouwbaar is, lees dan aandachtig de tekst door en kijk of je afwijkende zinnen of spelfouten kunt vinden.
Een gewaarschuwd mens, telt voor twee!
Bron: De Orkaan