Criminelen mailen namens ING ‘Klantendienst afdeling’ dat de batterij van jouw ING-kaartlezer bijna leeg zou zijn. Om ongemakken te voorkomen dien je een nieuwe kaartlezer aan te vragen via de link in het bericht.
Het aanvragen van de ‘ING-kaartlezer’ gaat via Mijn ING. In het bericht staat een link waarmee je de kaartlezer kunt aanvragen, maar ING laat via zijn website weten: ‘We sturen je nooit een link om direct in te loggen. Inloggen doe je alleen via de app of via de inlogpagina die je zelf opzoekt op de ING-website’. De kans is dus erg klein dat je naar de officiële website van ING wordt geleid als je op de link klikt. Via deze tips kun je er zelf achter komen of een webadres vals is of niet.
Kenmerken van phishing namens ING
In het bericht spreken de oplichters van ‘ING-kaartlezer’, terwijl de bank zelf spreekt van ‘ING Scanner’. Daarnaast word je in de mail onpersoonlijk aangesproken met ‘Beste klant’ in plaats van jouw naam. Meer tips ontvangen over hoe je phishing kunt herkennen? Download onze gratis Opgelicht?!-app en ontvang de meeste actuele phishingberichten via pushberichten op je telefoon (voor Android en iOS).
Gegevens achtergelaten?
Heb je op de link geklikt en je gegevens achtergelaten? Neem per direct contact op met je bank voor de juiste hulp.