Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Oplichtingstruc namens T-Mobile: oplichters zetten levensechte nepsite online voor phishing

    Oplichtingstruc namens T-Mobile: oplichters zetten levensechte nepsite online voor phishing

    Oplichters hebben een behoorlijk overtuigende website in de lucht gezet in de huisstijl van telecomprovider T-Mobile. Via een al net zo overtuigende phishingmail over een betalingsachterstand proberen ze je er zo toe te verleiden om inloggegevens voor internetbankieren af te staan. Het beoogde resultaat is een leeggetrokken rekening, en meer specifiek de jouwe, mocht jij in deze oplichtingstruc trappen. Maar waar moet je nou op letten?

    Je krijgt een mail van [email protected] met als onderwerpregel 'Herinnering | Denk je eraan je T-Mobile factuur te betalen?'.

    Deze mail lijkt een kopie van een échte mail van T-Mobile, waar de oplichters uiteraard malafide links in hebben gestopt met de bedoeling je op te lichten. Deze mail ziet er als volgt uit:

    Aan het eind van dit artikel publiceren we overigens ook de volledige, integrale tekst van deze mail. Niet alleen goed voor de vindbaarheid, maar ook voor de leesbaarheid, mochten bovenstaande screenshots nét iets te onduidelijk zijn.

    Wat zit er achter deze mail?

    Je hebt dus zogenaamd een betalingsachterstand van € 31,96, want je hebt de factuur van 23 september 2021 met factuurnummer 901474581547 en betalingskenmerk RH01/1.18459154 niet voldaan.

    Gelukkig zit er in de mail een handige betaalknop, die in dit geval naar het domein xxxtxmobilexxx.xyz verwijst. Deze site is in de loop van de nacht (of wellicht de vroege ochtend) online gezet en is zo te zien zojuist ook alweer offline gehaald, maar dat biedt helaas geen garantie dat ze dezelfde kopie niet onder een nieuwe domeinnaam doodleuk weer online gooien. Vandaar tóch even een waarschuwing voor deze oplichtingstruc.

    Het ziet er in ieder geval wel overtuigend uit. Op de achtergrond is de huisstijl van de échte website van T-Mobile toegepast, waardoor je in een moment van onoplettendheid zomaar eens zou kunnen denken dat je je op een legitieme pagina bevindt. Maar daar is in het geheel geen sprake van. Check zelf maar eens hoe het eruit ziet.

    Ben jij klant bij één van de volgende banken? Dan is het opletten geblazen, want van deze banken zijn de inlogomgevingen voor internetbankieren vervalst:

    • Regiobank
    • Knab
    • ABN AMRO
    • Triodos
    • Rabobank
    • ASN Bank
    • ING Bank
    • SNS Bank
    • MoneYou

    Inloggen is dan ook een bijzonder onverstandig idee, voor zover we ervan uit mogen gaan dat je niet op een geplunderde bankrekening zit te wachten.

    Tekst uit de valse mail van 'T-Mobile'

    En dan volgt hieronder nog even de volledige, integrale tekst uit deze mail.

    Dit staat er in de valse mail van 'T-Mobile'

    Denk je eraan je factuur te betalen?

     

    Kenmerk: RH01/1.18459154

     

    Beste heer/mevrouw,

     

    We hebben je betaling helaas nog niet ontvangen. Vergeet je ons niet?

     

    Omdat er nu een betalingsachterstand is ontstaan op je overeenkomst mobiele telefonie, brengen we op je volgende factuur € 15,- buitengerechtelijke incassokosten in rekening.

     

    Het gaat om een achterstand op deze facturen:

     

    Factuurdatum: 23 september 2021

    Factuurnummer: 901474581547

    Te betalen: € 31,96

    Totaal openstaand bedrag: € 31,96

     

    Betaal via iDEAL

     

    Wil je het bedrag liever handmatig overboeken? Geen probleem. Een handmatige betaling heeft een maximale verwerkingstijd van 3 werkdagen.

     

    • IBAN-nummer NL03 COBA 0733 959 717
    • op naam van T-Mobile Netherlands
    • vermeld je klantnummer 1.18459154 als betalingskenmerk

     

    BETAAL JE VANDAAG NIET?

     

    Als je betaling niet binnen 5 dagen is bijgeschreven op onze rekening, blokkeren wij je simkaart. Je kunt dan niet meer bellen in en naar het buitenland, naar betaalde servicenummers, en ook niet sms’en en internetten in het buitenland.

     

    HULP NODIG?

     

    Het kan best een keer gebeuren dat je niet meteen kunt betalen. Je kunt (onder bepaalde voorwaarden) een betalingsregeling treffen, zodat je het openstaand bedrag in delen betaalt. Ga naar My T-Mobile als je dit wilt aanvragen; naast de nog niet betaalde facturen staat een knop waarmee je de regeling aanvraagt.

     

    Heb je nog vragen?

     

    Check dan de info en tips op t-mobile.nl/betalen.

     

    Met vriendelijke groeten,

    T-Mobile

     

    Je kunt niet rechtstreeks reageren op deze e-mail.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant