Klanten van ABN-AMRO opgelet. In een nieuwe phishing-sms staat dat jouw overboeking van 1679 duizend euro niet kan worden uitgevoerd. Geen paniek, dit is nep.
“*Dit is een automatisch SMS-bericht vanuit ABN AMRO*”, begint de phishing-sms (ook wel smishing genoemd). In het bericht staat dat als jij de betaalopdracht niet hebt uitgevoerd, je direct contact op moet nemen met de klantenservice. Naast dat oplichters graag de indruk wekken dat er haast achter een handeling zit, weten ze ook dat jij de overboeking niet hebt uitgevoerd. Ze wachten met smart af tot jij hen opbelt, maar laat je niet in de val lokken. Er zijn namelijk betrouwbaardere manieren om contact op te zoeken met ABN AMRO.
Doe de nummer-check
Het bovenstaande sms-bericht is verstuurd door een Nederlands telefoonnummer: ‘+31 6 16217524’. De zogenaamde klantenservice gebruikt echter weer een ander telefoonnummer, namelijk: ‘+31 6 16501244’. Als je de telefoonnummers van ABN AMRO checkt op hun website, dan zie je dat zij geen gebruik maken van deze 06-nummers.
De meeste nummers van ABN AMRO zijn van een vaste telefoonlijn. De bank gebruikt alleen 06-nummers voor klanten die bellen vanuit het buitenland:
- +31 10 241 17 20
- +31 20 660 06 11
- +31 10 240 70 04
- +31 26 400 23 45
- +31 20 651 59 27
- +31 (0)20 343 44 22
Manieren om contact op te nemen met ABN AMRO
Twijfel je of je een nepbericht van ABN AMRO hebt ontvangen? Je kunt zelf controleren of het bericht dat je hebt ontvangen ook in de inbox staat van jouw ABN AMRO account. Hiervoor is het aan te raden om in te loggen op jouw eigen omgeving van de bank via de app of webbrowser. Mocht er een link in het valse bericht staan die verwijst naar de website van ABN AMRO, klik hier niet op. Zoek de website zelf op via de zoekbalk van je webbrowser.
Daarnaast kun je op verschillende manieren contact opnemen met de bank. Zo kun je videobellen met een adviseur, chatten met een medewerker of bellen met de klantenservice.
Hoe herken je oplichting aan de telefoon?
Als je belt naar het nummer uit het bericht, dan doet de oplichter zich hoogstwaarschijnlijk voor als een ABN AMRO-klantenservice medewerker. Oplichters kunnen heel overtuigend zijn. Zo kun je controleren of een telefoontje echt of nep is:
ABN AMRO vraagt nooit om geld over te boeken. Een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’ bestaat niet.
Bankmedewerkers zullen je nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen.
Geef nooit je persoonlijke gegevens door via de telefoon.
In de val getrapt, wat nu?
Neem contact op met ABN AMRO voor de juiste hulp.
Bron: ABN AMRO