In een Engelstalige phishingmail namens Amazon Prime staat dat jouw Prime-abonnement verloopt. Werk zogenaamd je betaalgegevens bij om je account actief te houden.
Volgens het bericht verliep je Prime-abonnement op 16 mei. Je zou je betaalgegevens moeten bijwerken om gebruik te kunnen blijven maken van snelle levering, exclusieve deals en Prime Video. Wees je ervan bewust dat online oplichters dit soort deadlines voortdurend veranderen, om hetzelfde bericht steeds weer opnieuw te kunnen verspreiden. De enige reden dat ze een specifieke datum vermelden, is om valse urgentie te creëren. Trap hier niet in, want fraudeurs willen je op deze manier onder druk zetten om snel te handelen.
Weet je niet zeker of een bericht daadwerkelijk van Amazon Prime afkomstig is? Zoek de Amazon Prime-website dan zelf op en log in op je account. Controleer daar of je hetzelfde bericht hebt ontvangen.

Aanwijzingen dat het om phishing gaat
Als je kijkt naar de afzender, dan zie je twee mailadressen: ‘payments@prime.com’ en ‘info@kdrog.si’. Geen van beiden zijn legitieme mailadressen van het bedrijf. Een echt mailadres bevat namelijk altijd ‘Amazon.nl’. Ook tonen veelgebruikte mailproviders het ‘Amazon-glimlachlogo’ in hun inbox wanneer Amazon de daadwerkelijke afzender is.
De link in de mail om je betaalgegevens te updaten leidt overigens naar ‘https://vvd.bz/Mac’. Dit is geen betrouwbare link van Amazon Prime. Legitieme Amazon-websites bevatten een punt vóór 'Amazon.nl', bijvoorbeeld ‘https://'iets'. Amazon.nl’. Klik dus niet op de link in de phishingmail en laat helemaal geen gegevens achter.
Toch je betaalgegevens ingevuld en bevestigd?
Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij. Verander ook het wachtwoord van je Amazon Prime-account, indien je inloggegevens hebt achtergelaten. Schakel ook direct tweestapsverificatie in en neem contact op met de klantenservice van Amazon Prime voor verdere vragen. Vergeet ook niet om een virusscan uit te voeren op je apparaat, om mogelijke malware op te sporen.