Jij hebt zogenaamd een belangrijk nieuw bericht ontvangen in jouw klantportaal van SNS. Klik niet op de link in het bericht, want deze mail is verstuurd door oplichters.
“Het is belangrijk dat u dit bericht zo snel mogelijk raadpleegt”, staat in de valse SNS-mail. Dit is al een teken dat wijst op phishing. Oplichters trekken namelijk van alles uit de kast om je snel en ondoordacht te laten handelen. Door urgentie en nieuwsgierigheid te wekken, hopen ze dat je snel op de link klikt. Deze link leidt alleen niet naar een betrouwbare SNS-pagina. Klik dus nergens op.
Bovendien word je aangesproken met ‘Geachte klant’. Zo’n onpersoonlijke aanhef is ongebruikelijk voor jouw bank.

Meer tips om een valse SNS-mail te herkennen
SNS deelt op zijn website enkele tips om een nepmail namens de bank te herkennen:
- Het mailadres van de afzender eindigt niet op ‘@sns.nl’ of ‘@e-mail.sns.nl’. Blijf wel op je hoede, want oplichters kunnen mailadressen spoofen.
- De link in het bericht begint niet met ‘https://www.snsbank.nl/’, ‘https://sns.nl/’ of ‘https://t.e-mail.sns.nl/’. Is dat wel het geval? Dan heb je te maken met een vals webadres. Klik nergens op.
- De mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
- Je ontvangt een mail op een mailadres dat je niet aan SNS hebt doorgegeven.
- Je mailprovider of spamfilter markeert de mail als 'spam'.
- In het bericht wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
- In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- Het bericht is geschreven in een andere taal dan Nederlands.
Toch op de link geklikt en gegevens ingevoerd?
Verander direct je inloggegevens en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Neem dan direct contact op met de fraude-afdeling van SNS. Er kan ook malware op je apparaat zijn geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit.
Lees ook