Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nepmail en belletje namens de Nationale Postcode Loterij: ‘Claim jouw prijs van €15.000’

    Nepmail en belletje namens de Nationale Postcode Loterij: ‘Claim jouw prijs van €15.000’

    De Nationale Postcode Loterij mailt je zogenaamd over jouw prijs van vijftienduizend euro. Daarna bellen oplichters jou om je te ‘helpen’ het geld veilig te stellen.
     

    “Wij feliciteren u met uw gewonnen prijs van € 15.000,00 in de Nationale Postcode Loterij! Het is ons een genoegen u te informeren dat uw postcode is geselecteerd en u in de prijzen bent gevallen.” Om je prijs te kunnen ontvangen, dien je een verificatieproces te voltooien door op een link in de mail te klikken. Alleen leidt de link in dit frauduleuze bericht niet naar een pagina waar je een verificatieproces kunt voltooien, maar naar de algemene pagina van de Nationale Postcode Loterij. 

    Dit is erg opmerkelijk. Een woordvoerder van de Postcode Loterij bevestigt dan ook aan de Opgelicht?!-redactie dat dit bericht niet door het bedrijf is verstuurd. 

    Frauduleuze mail namens de Nationale Postcodeloterij

    Na de nepmail bellen de criminelen je op

    Na ontvangst van deze mail bellen cybercriminelen je op namens de Nationale Postcode Loterij met de vraag waarom je niet op de mail reageert. Dit maakt allemaal deel uit van hun plan. De oplichters kunnen je ‘helpen’ om alsnog het verificatieproces te voltooien, zodat jij jouw prijs kunt claimen. In werkelijkheid proberen de oplichters jouw geld te stelen. 

    Een slachtoffer deelt zijn ervaring: De oplichters waren zogenaamd erg behulpzaam om te helpen bij het ‘verificatieproces’. Ze vroegen naar bankgegevens en beloofden het prijzengeld over te maken. 'Er ging iets fout; in werkelijkheid werd geld van de spaarrekening naar de privébankrekening overgeboekt'. Gelukkig merkte hij op tijd dat het niet klopte en veranderde direct zijn wachtwoorden. Ook heeft hij het geld snel overgemaakt naar een andere bank.

    Dit kun je doen

    Schaam je niet, want de online oplichtingstrucs zijn ontzettend gewiekst en doordacht. “Wanneer een deelnemer een geldprijs wint, wordt deze binnen vier weken op de rekening van de betreffende winnaar gestort. Een deelnemer kan op www.postcodeloterij.nl/uitslagen zien op welke postcode welke prijs is gevallen”, deelt een woordvoerder van het bedrijf. Twijfel je nog steeds, neem dan contact op met de Ledenservice van de Postcode Loterij. Heb je naar aanleiding van het neptelefoontje geld overgemaakt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Doe ook aangifte bij de politie, dit kun je gemakkelijk online doen met je DigiD. Bovendien kan het helpen om in aanmerking te komen om het geld terug te krijgen.

    LEES OOK:

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant