Je ontvangt via WhatsApp een bericht van een vriend met een link naar een website. Daarop wordt een waardebon voor bijvoorbeeld Starbucks, H&M of McDonald's aangeboden. Om deze te ontvangen hoef je alleen maar een ‘1 min durende’ enquête in te vullen. Te mooi om waar te zijn? Jazeker!
Een nieuwe trend onder oplichters is het verspreiden van nep-waardebonnen via WhatsApp. Eerder werden deze al via e-mail en Facebook verspreid. Nu hebben fraudeurs hun pijlen gericht op gebruikers van de populaire berichtenservice.
Werkwijze
Een vriend stuurt je het volgende (of een soortgelijk) bericht via WhatsApp: "Look: http:// sniflr. com/hm-voucher"
Via de link kom je op een webpagina, waarop is te lezen dat een grote winkel- of fastfoodketen bij jou in de buurt gaat uitbreiden. Hiervoor is jouw feedback nodig, middels een korte enquête. In ruil hiervoor krijg je een waardebon die flink wat waard is, soms wel honderden euro’s.
Nadat je wat korte vragen hebt beantwoord, krijg je het verzoek de enquête te delen met tien WhatsApp-contacten. Daarna moet je gegevens als je naam, e-mailadres en telefoonnummer invullen. Maar deze informatie wordt helemaal niet gebruikt om je een waardebon toe te sturen.
Risico's
Fraudeurs verkopen jouw gegevens door aan spammers, met als resultaat een enorme berg aan ongewenste mailtjes. Verder loop je het risico doelwit te worden van een gepersonaliseerde vorm van phishing, waarbij jouw gegevens gebruikt worden om vertrouwen te wekken. Of je blijkt opeens aan een duur SMS-abonnement vast te zitten na het invullen van je 06-nummer.
Advies
Ontvang je via WhatsApp een vage link, klik hier dan niet op. Vul je gegevens niet zomaar overal in en houd altijd in je achterhoofd: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook zo!
Bronnen: