Dat criminelen normen van respect overschrijden is niks nieuws, blijkt ook maar weer uit oplichters die nabestaanden misleiden via rouwadvertenties. Ze benaderen rouwenden om vervolgens hun slag te slaan, bijvoorbeeld door zich voor te doen als bankmedewerker 'die nog wat zaken voor de overledene komt afhandelen'.
Een aantal ouderen bleek recent slachtoffer te zijn geworden van een dergelijke oplichter. Terwijl ze het verdriet aan het verwerken waren, kregen de nabestaanden te maken met iemand die beweerde dat er een probleem was met hun bankrekening. Via deze babbeltruc kreeg de 'bankmedewerker' de pinpas in handen, om vervolgens grote bedragen te pinnen en dure spullen te kopen. De man bleek aan hun gegevens te zijn gekomen via de rouwadvertentie. Hij is inmiddels opgepakt, meldt De Limburger.
Misbruik van verdriet
Het recente geval blijkt niet het enige te zijn, want ook vorig jaar werd een weduwnaar opgelicht via de rouwadvertentie van zijn overleden echtgenote. De werkwijze is slinks en op zijn zachtst gezegd respectloos: het verdriet maakt de slachtoffers nog kwetsbaarder, en daar maken de oplichters misbruik van.
De 'problemen met de bankrekening' zijn een voorbeeld. Of de smoes dat er nog geldzaken van de overledene afgehandeld moeten worden, om zo op die manier aan de bankpas of andere gegevens te komen. Daarbij blijkt ook dat WhatsApp-fraude, waarbij een 'bekende' vraagt om geld over te maken, wordt ingezet om buit te maken bij nabestaanden.
Zelfde advies als altijd
In principe is het niks nieuws: criminelen die een verhaaltje ophangen met hetzelfde doel als altijd, je geld afhandig maken. Hierdoor is het advies ook gewoon hetzelfde: houd je bankpas, pincode en andere gevoelige gegevens voor jezelf. Er moet een alarmbelletje afgaan als er ineens een 'bankmedewerker' met een vlotte babbel voor je deur staat of aan de telefoon hangt.
En dus ook in tijden van rouw is het zaak om scherp te blijven. Geloof ook niet zomaar verhalen over dat er nog iets geregeld moet worden voor de financiële zaken van de overledene; neem hierover altijd contact op met je bank via de gegevens die bij jou bekend zijn.