De nationale helpdesk voor fraude is nu zelf slachtoffer van online fraude. Zo wordt er uit naam van de Fraudehelpdesk een nieuwe valse sms rondgestuurd over een verdachte inlogpoging op jouw betaalomgeving.
De Fraudehelpdesk is een website die voor iedere online gebruiker toegankelijk is. Je hoeft hier niet voor te betalen. Een verdachte inlogpoging op jouw betaalomgeving is dan ook niet mogelijk, ook niet voor je bankomgeving. “Wij hebben geen zicht op inlogpogingen bij mensen hun bank”, laat Tanya Wijngaarde, de woordvoerder van de Fraudehelpdesk weten.
Rode vlag
Met de smoes dat er een verdachte inlogpoging heeft plaatsgevonden, proberen de online criminelen je over te halen om te bellen naar het bijgevoegde Nederlandse telefoonnummer: ‘+31 6 47855847’. Opmerkelijk is dat dit een Nederlands telefoonnummer is, terwijl de sms wordt verstuurd vanuit een Frans telefoonnummer: ‘+33 6 56676229’. Dit terwijl de Fraudehelpdesk nooit mails of sms’jes verstuurt, laat Wijngaarde weten.
De Fraudehelpdesk is een Nederlands bedrijf, dus het feit dat het bericht vanuit een Frans telefoonnummer wordt verstuurd en dat de nummers niet overeenkomen, zijn rode vlaggen waar je rekening mee moet houden.
Inspelen op emoties
Een veelgebruikte tactiek van criminelen is om paniek te zaaien bij hun slachtoffers. In het bovenstaande bericht doen ze dat door de leugen te gebruiken dat er een verdacht iemand heeft ingelogd in jouw betaalomgeving. Als je iets niet wil, is het dat iemand toegang heeft tot jouw geld.
In het bericht staat: “Herkent u dit niet neem dan Z.S.M contact op”. De afkorting ‘Z.S.M’ is in grote letters geschreven. Hierdoor leggen de criminelen extra nadruk op het feit dat er haast achter de handeling zit. Dit is een psychologische truc om mensen sneller te laten handelen. Laat je niet opjagen en “reageer met enige terughoudendheid op berichten”, laat Wijngaarde weten.
Phishing via sms heet ook wel smishing.