Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Misleidende ANWB-mail over verlengen lidmaatschap in omloop

    Misleidende ANWB-mail over verlengen lidmaatschap in omloop

    In een nieuwe valse mail die namens de ANWB rondgaat, wordt gevraagd om 75,80 euro te betalen vóór 27 september 2023. Je kunt betalen door de QR-code te scannen, maar doe dit niet!

    De aanleiding van de factuur is om jouw “ANWB lidmaatschap en/of abonnementen” te verlengen. Om de boodschap nog geloofwaardiger te laten overkomen, verwijst de oplichter je naar Mijn ANWB om inzicht te krijgen in je gegevens en facturen. Dit doet de officiële ANWB namelijk ook. Wat verdacht is, is de zin “Als u nog geen Mijn ANWB account heeft, maakt u die eenvoudig aan op (webadres)”. Ieder ANWB lid heeft namelijk al een account op Mijn ANWB.

    Scan nooit zomaar een QR-code

    In de valse mail word je als ontvanger gevraagd om een QR-code te scannen die leidt naar de betaalpagina. Dit is geen betaalpagina van de ANWB, maar van de oplichter. Pas hier dus mee op. In een eerder artikel van Opgelicht?! wordt fraude met QR-codes uitvoerig beschreven.

    Hoe herken je een nepbericht van ANWB? 

    Om phishing slachtoffers te voorkomen, heeft de ANWB een aantal tips verzameld over hoe je een vals bericht kunt herkennen. 

    • Krijg je een bericht van +31 97005030409? Dit nummer kun je vertrouwen. Een bericht van een ander nummer is hoogstwaarschijnlijk oplichting. 
    • Het e-mailadres is onbekend of lijkt op die van de ANWB. De afwijking kan minimaal zijn, bijvoorbeeld: anwb.nl is anwb.n1.
    • Door spoofing kan een e-mailadres ook worden vervalst. Vaak belanden deze mails in je spambox, maar mocht dat niet het geval zijn, dan kun je met je muis op het mailadres van de afzender gaan staan. Zo controleer je of het e-mailadres wel echt is. Lees er meer over in een eerder artikel van Opgelicht?!.
    • Je kunt ook met je muis op een link gaan staan om te controleren of het een betrouwbare link is of de link kopiëren en controleren via checkjelinkje.nl
    • Vaak wordt er gevraagd naar je (bank)gegevens. De ANWB is bezig om betaallinks naar iDEAL uit hun e-mails te halen. Je facturen kun je bekijken en betalen in Mijn ANWB
    • Als het bericht begint met ‘Beste klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’ is de kans groot dat het een valse mail is.
    • Er wordt ingespeeld op emotie doordat er bijvoorbeeld staat dat je snel moet reageren, anders zijn er consequenties. 
    • Het bericht bevat taal- en stijlfouten.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant