Vanaf 1 januari is creditcarduitgever ICS wettelijk verplicht aanvullende stappen te nemen bij de identificatie van zijn klanten, mailen oplichters je namens de uitgever.
Door de nieuwe wetgeving kan ICS jou vragen om persoonlijke gegevens opnieuw te bevestigen of extra documenten aan te leveren, staat in het phishingbericht. Er worden drie argumenten genoemd waarom het controleren en bevestigen van jouw gegevens belangrijk is: “Uw persoonlijke gegevens worden nog beter beschermd", “Transacties worden sneller en veiliger verwerkt” en “U kunt met vertrouwen blijven profiteren van onze diensten.”
Hier is niets van waar. Je brengt je persoonlijke gegevens en financiën juist in gevaar als je gegevens achterlaat via de link in het bericht. Voorkom dat je in online oplichting trapt en blijf op de hoogte van actuele phishingberichten via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Herken een valse ICS-mail
“Geachte klant”, begint het bericht. Dit is een teken van phishing. Mails van de creditcarduitgever zijn namelijk altijd persoonlijk aan jou gericht. ICS adviseert bovendien om altijd zelf naar de officiële website van ICS te gaan en daar vervolgens veilig in te loggen op je account. Zo voorkom je dat je via een valse link op een onbetrouwbare website terechtkomt.
Toch op de link geklikt?
Het kan zijn dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Heb je je inloggegevens ingevoerd? Verander dan je wachtwoorden en activeer tweefactorauthenticatie voor extra beveiliging van je account(s). Neem voor verdere vragen contact op met ICS voor de juiste hulp.