Ben jij klant bij Ziggo? Let dan even goed op. Er wordt een e-mail rondgestuurd met als onderwerp: ‘Schending van privacyovereenkomst van gebruikers’.
Door middel van een phishingmail lokken fraudeurs je naar een valse website waar ze jouw gegevens of geld stelen. De phishingmail lijkt verdacht veel op een e-mail van het echte bedrijf, waardoor het erg betrouwbaar kan overkomen bij de klanten die klant zijn van Ziggo.
Hoe herken je een phishing mail?
In de aanhef staat ‘Beste klant’, dit is niet hoe Ziggo communiceert in e-mails. Zij spreken je altijd aan met je naam. Ook wordt er gebruik gemaakt van een valse URL, deze is niet van de website van Ziggo, die altijd begint met www.ziggo.nl. Ziggo vraagt ook nooit om je wachtwoord of inloggegevens, zoals in deze portal wel gevraagd wordt.
Ik heb op de link geklikt, wat nu?
- Als je toch per ongeluk toch hebt gereageerd op een phishingmail, is het belangrijk om actie te ondernemen. Er zijn een aantal stappen die je hierbij kan volgen:
- Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dan zo snel mogelijk dat wachtwoord.
- Heb je creditcardgegevens ingevuld? Breng je creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
- Doe digitaal aangifte bij de politie