Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Klanten van ticketsite See Tickets U.S. opnieuw slachtoffer van datalek

    Klanten van ticketsite See Tickets U.S. opnieuw slachtoffer van datalek

    De internationale ticketsite See Tickets is opnieuw het doelwit van een datalek, meldt het Amerikaanse technologieplatform TechCrunch. Dit is de tweede lek in twaalf maanden. In totaal gaat het om de creditcardgegevens van ruim 323 duizend klanten, dit heeft het ticketbedrijf vorige week bevestigd in een aanvraag bij de procureur-generaal van Maine.

    Ticketsite See Tickets is wereldwijd actief in meer dan 35 verschillende landen en eigendom van Vivendi SA, een Frans bedrijf dat vooral actief is in de televisie- en filmindustrie. Het bedrijf heeft negen kantoren in verschillende landen, waaronder in Nederland. De ticketsite verkoopt een breed scala aan tickets op het gebied van sport, muziek, theater, cultuur en entertainment.

    Datalek See Tickets U.S.

    Het Amerikaanse platform van ticketgigant See Tickets werd in mei 2023 bewust van ‘ongebruikelijke activiteiten’ op zijn e-commerce websites. Dit blijkt uit de kennisgevingsbrief die naar de getroffen personen is gestuurd (zie onderstaande foto). Het blijkt dat 'ongeautoriseerde partijen meerdere exemplaren van kwaadaardige code in een aantal van hun e-commerce afrekenpagina’s hadden ingevoegd.' Met als resultaat: toegang tot betaalkaartgegevens van klanten. Het gaat om de volgende gegevens: naam, fysiek adres en debet- creditcardnummer in combinatie met beveiliging, toegangscodes, wachtwoorden of pincodes voor de kaart.

    Het gaat om aankopen tussen 28 februari en 2 juli 2023. Klanten die in deze periode een aankoop hebben gedaan zijn door See Tickets geïnformeerd. Dit heeft het bedrijf meer dan zes weken gekost. De gedupeerden krijgen een gratis kredietbewakingsservice van twaalf maanden aangeboden bij Kroll. In de kennisgevingsbrief meldt See Tickets nog geen aanwijzingen te hebben dat hackers de informatie al hebben gebruikt.

    Tweede datalek in twaalf maanden

    Het is niet de eerste keer dat See Tickets is gehackt. Eenzelfde aanval is in oktober 2022 bekendgemaakt. Het skimmen (het kopiëren van betaalgegevens zonder dat men het weet) werd in april 2021 geïdentificeerd, maar pas in januari 2022 volledig stopgezet.

    Wat kun je als gedupeerde klant doen?

    Liggen jouw gegevens op straat door een datalek? Mark Schenkel, woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), geeft tips over wat je kunt doen:

    • Overweeg om wachtwoorden van online diensten te wijzigen, zoals dat van je e-mail of andere websites waar je geregistreerd bent. Gebruik ook niet op elke website hetzelfde wachtwoord. Veel mensen doen dit vanuit gemak, maar het is veiliger om verschillende wachtwoorden voor verschillende websites te gebruiken. Mochten jouw gegevens ooit lekken, dan betekent dat niet meteen dat de hacker op al jouw accounts kan inloggen.
    • Gebruik tweefactorauthenticatie , zoals inloggen met een wachtwoord én sms.
    • In bepaalde gevallen kun je een schadevergoeding vragen aan het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de verwerking en beheer van jouw gegevens. Mocht er een datalek plaatsvinden en het blijkt dat de organisatie niet heeft voldaan aan de privacyregelgeving, dan kun je overwegen om een schadevergoeding in te dienen via de civiele rechten.
    • Iedereen heeft recht op een inzageverzoek. Stel je hebt ooit bepaalde informatie ingevuld tijdens het abonneren op een nieuwsbrief, dan kun je de organisatie achter de nieuwsbrief ten alle tijden vragen naar een overzicht van de gegevens die zij van jou hebben en met welke doeleinden. Daar moet men antwoord op geven. In bepaalde gevallen kun je een verwijderingsverzoek indienen. Bijvoorbeeld als jij geen gebruik meer maakt van hun diensten en vindt dat zij jouw gegevens niet langer nodig hebben.
    • Tot slot geeft Schenkel aan: "Wees je bewust van wat je online deelt en beperk dat waar mogelijk."

    Als gedupeerde klant kun je een klacht indienen bij het AP, die op basis van de klacht eventuele vervolgstappen zal ondernemen om jou te helpen.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant