“U heeft automatisch meegespeeld met onze grootste winactie van het jaar”, mailt Albert Heijn je zogenaamd. Jij hebt volgens het bericht vijfhonderd euro gewonnen.
De supermarktketen waarschuwt op zijn website voor valse winacties die in omloop zijn. “In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van 100 euro, 250 euro of 500 euro of soortgelijke bedragen aangeboden”, meldt Albert Heijn op zijn website. Dit is ook het geval in onderstaande phishingmail, terwijl Albert Heijn tijdens winacties nooit contanten of cadeaukaarten weggeeft. Claim je prijs dus niet via de valse link uit het bericht.

Zo herken je een valse winactie namens Albert Heijn
De supermarktketen deelt op zijn website enkele kenmerken die erop wijzen dat je met phishing te maken hebt:
- Het mailadres van de afzender eindigt niet op ‘@ah.nl’ of ‘@nieuwsbrief.ah.nl’. Als je je hebt ingeschreven voor een klantonderzoek, kan je mails verwachten van onderzoeksbureau MWM2. Het officiële mailadres eindigt op ‘@mwm2.nl’. Let wel op dat oplichters mailadressen kunnen spoofen.
- Het webadres begint niet met ‘www.ah.nl’, ‘nieuwsbrief.ah.nl’ of ‘community.ah.nl’.
- In het bericht vind je een urgente reden om tot actie over te gaan. Denk aan teksten als: ‘doe mee’, ‘claim deze korting’ en ‘ontvang jouw prijs’.
- Er komen vaak schrijffouten voor in het bericht en de aanhef is niet persoonlijk.
- De mail gaat (bijna) helemaal over een winactie.
Officiële winacties zijn altijd terug te vinden op ‘www.ah.nl’, ‘community.ah.nl’ of op de geverifieerde Facebook-, Instagram- of Twitter-accounts van de supermarktketen.
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander eventueel ingevoerde wachtwoorden en activeer waar mogelijk tweestapsverificatie.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Neem voor verdere vragen contact op met de klantenservice van Albert Heijn.