Oplichters hebben bij Vattenfall de gegevens gestolen van zeker 776 klanten. Dit gebeurde nadat een inhuurkracht - die voor de klantenservice van de energieleverancier werkte - de gegevens fotografeerde en doorspeelde aan iemand anders. Die persoon gebruikte de gegevens vervolgens voor het plegen van bankpasfraude. De politie heeft het tweetal inmiddels opgepakt.
De medewerker speelde onder andere namen, adressen, geboortedata en bankrekeningnummers door. Met deze gegevens kan een oplichter proberen om mensen hun bankpassen en pincodes afhandig te maken. Van deze vorm van fraude worden vaak ouderen het slachtoffer.
Gezocht op leeftijd
De klantenservicemedewerker bij Vattenfall zocht dan ook doelbewust in het klantenbestand op leeftijd. Naast de al eerder buitgemaakte 776 klantgegevens, kon hij daardoor nog eens de gegevens van ruim tweeduizend andere klanten inzien. De energieleverancier heeft de interne procedures inmiddels aangepast. Zo is het onder andere niet meer mogelijk om in het klantenbestand op leeftijd te zoeken.
Onderzoeken lopen nog
De diefstal van klantdata is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook is er aangifte gedaan bij de politie. Hoeveel klanten ook daadwerkelijk gedupeerd zijn, is onduidelijk. Het politieonderzoek en het onderzoek bij Vattenfall loopt nog. Ben je klant bij Vattenfall? Wees dan de komende tijd extra alert op bankpasfraude. Cindy Kroon, directeur Klanten van Vattenfall Nederland: "Belangrijk is dat iedereen weet dat bedrijven nooit om een bankpas of pincode vragen. Let bijvoorbeeld ook op betaalverzoeken via WhatsApp of sms."