De Rabobank mailt je zogenaamd dat jouw betaalpas wordt vernieuwd. Pas op: er wordt gevraagd om je huidige pas op te sturen naar een afleverpunt. Dit klopt natuurlijk niet.
Volgens het bericht vervalt jouw huidige betaalpas na 19-03-2025. Om een nieuwe pas te ontvangen, dien je je oude pas op te sturen naar het zogenoemde afleverpunt van Rabobank. Zodra de bank jouw pas heeft ontvangen, zou je binnen vijf dagen een nieuwe pas krijgen. Dit is een phishingtruc en hier is natuurlijk niets van waar. De cybercriminelen proberen zo jouw huidige bankpas te bemachtigen om geld van je rekening te halen. Er is niets aan de hand met jouw pas, dus stuur deze niet op.

De mail lijkt legitiem
Door de lay-out van het bericht lijkt de mail op het eerste gezicht betrouwbaar. Toch kun je aan een aantal kenmerken zien dat er iets niet klopt. Zo staat er bijvoorbeeld bovenaan het bericht 'betaaalpas' en word je aangesproken met ‘Beste klant’, terwijl jouw bank je altijd persoonlijk aanspreekt, zeker bij belangrijke berichten als deze. Ook leidt de link je niet naar een officiële Rabobank-pagina. De link is vals. Bij een legitieme url van Rabobank staat vóór de eerste ‘/’ altijd: rabobank.nl.
Contacteer eerst je bank
Het opsturen van je bankpas per post kan grote gevolgen hebben. Je bank zal dit nooit van je vragen. Twijfel je of een bericht echt van Rabobank afkomstig is? Zoek dan zelf de website van Rabobank op in je browser of ga naar de Rabobank-app en neem via daar contact op met de klantenservice. Je kunt zo ook controleren of er daadwerkelijk een bericht voor je klaarstaat.
Heb je je betaalpas vernieuwd?
Er is een kans dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. Heb je inloggegevens ingevuld? Verander dan direct je ingevoerde wachtwoorden en zet je tweefactorauthenticatie aan. Neem contact op met (de alarmlijn van) Rabobank als je je bankgegevens hebt gedeeld of voor verdere vragen.