Valse Rabobank-sms over ‘succesvolle inlogpoging uit Parijs’ verschijnt in de échte Rabobank-chat
Heb jij een bankrekening bij de Rabobank? Let goed op: online oplichters laten het lijken alsof er is ingelogd vanuit Parijs. Dit bericht verschijnt in de échte Rabobank-chat.
Op 10 december 2025 zou er om 13:07 uur succesvol zijn ingelogd vanuit Parijs. Als je deze inlogpoging niet herkent, dien je te bellen naar ‘+31 203691618’, staat in de nep-sms. Dit nummer lijkt verdacht veel op het valse nummer uit dit phishingbericht en ook dit nummer is oplichting.
Laat je geen angst en stress aanpraten en bel niet naar het nummer, want je krijgt oplichters aan de telefoon. Wees je er ook van bewust dat de datum en tijd kunnen veranderen, dus wees alert op soortgelijke sms’jes.
Valse sms namens de Rabobank
Hoe kan dit bericht verschijnen in de échte chat?
“Doordat de oplichters hierbij het echte nummer van de bank spoofen, plaatst je telefoon deze in de berichtenketen met de bank”, meldt Guido Groot, woordvoerder bij de Rabobank. Dit is dus ook de reden waarom je ‘Rabobank’ als afzender ziet.
Hoe herken je een echt Rabobank-bericht?
Het nummer in de sms is dus nep, maar hoe weet je zeker of je een echte Rabobank-medewerker aan de lijn hebt? “Zoals jullie in de eerdere berichten in de schermafbeelding kunnen zien, staat er in een echt bericht van Rabobank nooit een specifiek telefoonnummer waarnaar gebeld moet worden, juist om te voorkomen dat oplichters daar misbruik van kunnen maken”, meldt Groot. Staat dit wel in een bericht, dan weet je zeker dat het nep is.
Als je contact op wilt nemen met de klantenservice, dan kun je dit het beste doen via de Rabo-app of door het nummer op te zoeken op de officiële website van Rabobank. Als je bent ingelogd kun je overigens ook in je berichtenbox controleren of de bank je daadwerkelijk een bericht heeft gestuurd.
O nee, toch gebeld en gegevens doorgegeven?
Dit kun je doen:
Rabobank-alarmlijn:
Neem contact op met (de alarmlijn van) Rabobank als je (bank)gegevens hebt gedeeld.
Wachtwoorden:
Heb je privégegevens doorgegeven, zoals je wachtwoord? Verander dan direct je ingevoerde wachtwoorden.
Virusscan:
Er is een kans dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit.
Tweefactorauthenticatie:
Zet tweefactorauthenticatie aan waar mogelijk.
