Rabobank-klanten opgelet voor nepmail: ‘Er is een verdachte inlogpoging uit Polen gedetecteerd’

Jongen naast valse mail van Rabobank

Rabobank mailt je zogenaamd dat er is ingelogd op je account vanuit Polen met een Samsung Galaxy A52. Je dient je account te beveiligen via de knop in de mail. 

Als je de inlogpoging herkent, wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval gaat zijn, dan zou je geen actie hoeven te ondernemen, staat in de valse mail. “Zo niet, klik dan op de knop hieronder om uw account te beveiligen en uw persoonlijke gegevens te beschermen”. 

De oplichters gaan er natuurlijk vanuit dat de inlogpoging onbekend voorkomt en je er alles aan wil doen om ongewenste toegang tot jouw rekening te voorkomen. Blijf alleen rustig, er is niets aan de hand. Cybercriminelen spelen hiermee bewust in op angst en stressgevoelens

Valse mail namens de Rabobank | Bron: Fraudehelpdesk

Check of de link echt is

In het bericht word je gevraagd op de oranje knop ‘beveilig uw account’ te klikken. Denk alleen twee keer na voordat je op een onbekende link klikt. Deze link leidt namelijk niet naar de betrouwbare Rabobank-website. 

In een legitieme Rabobank-url staat het belangrijkste deel altijd voor de eerste '/'. Bij Rabobank is dat altijd: ‘rabobank.nl’. Dit is niet het geval bij de link in de mail. Klik dus niet op de frauduleuze link.

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van online oplichting.

Check je Rabobank-account

Twijfel je of het bericht dat je hebt ontvangen echt is? Log dan altijd in op je Rabobank-account via de officiële website of app. Zoek deze ook zelf op. Daar vind je vervolgens alle berichten die de bank naar jou heeft verstuurd. Staat het ontvangen bericht er niet tussen? Klik dan nergens op en verwijder het bericht. 

Daarnaast kun je bij twijfel ook altijd bellen naar de klantenservice van Rabobank.

O nee, toch op de link geklikt?

  • Heb je inloggegevens ingevuld? Verander dan direct je ingevoerde wachtwoorden.
  • Neem contact op met (de alarmlijn van) Rabobank als je je bankgegevens hebt gedeeld of voor verdere vragen.
  • Er is een kans dat er malware op je apparaat is geïnstalleerd, voer daarom een virusscan uit. 
  • Zet tweefactorauthenticatie aan waar mogelijk. 

Ook interessant.

Download de app

En blijf op de hoogte van de meest actuele alerts!